Pedagogies of the walking dead.

xmlui.custom.addthis-item
xmlui.custom.rm-title
Date
2015-04-22Author
Peters, Michael A.
Besley, Tina
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/3867Palabras claves
Cultura zombi
Pedagogía de los muertos vivientes
Neoliberalismo
Maestro
Profesionalidad
Responsabilización
Keyword
Zombie culturePedagogy of the walking dead
Neoliberalism
Teacher
Professionalization
Responsibilization
Cultura zumbi
Pedagogia de mortos-vivos
Neoliberalismo
Professor
Profissionalismo
Responsabilização
Metadata
Show full item recordAbstract
El artículo analiza la metáfora de los zombis y el interés que en la cultura popular rodea la figura del zombi, o del “muerto viviente”. Se analiza este tropo y figuracomo un medio para pensar la “pedagogía de los muertos vivientes”, esto significa: la crisis de la educación en la era del capitalismo neoliberal. En particular, son examinadas la profesionalidad y la responsabilización de los docentes en el nuevo entorno regulatorio, con el propósito de indagar las posibilidades de un proyecto de educación crítica.
Abstract
This paper investigates the trope of the zombie and the recent upsurge in popular culture surrounding the figure of the zombie described as the “walking dead”. We investigate this trope and figure as a means of analyzing the “pedagogy of the walking dead” with particular attention to the crisis of education in the era of neoliberal capitalism. In particular we examine the professionalization and responsibilization of teachers in the new regulative environment and ask whether there is any room left for the project of critical education.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación
Fuente
Pedagogía y Saberes; Núm. 43 (2015): jul-dic; 49.68Collections
- Pedagogía y Saberes [680]