Estereotipos raciales, identidad y subjetividad.
xmlui.custom.rm-title
Date
2008-10-25Author
Romero Medina, Amanda
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.upn.edu.co/index.php/PYS/article/view/6923Palabras claves
Racismo
Estereotipo
Identidades
Multiculturalismo
Subjetividad
Educación
Cultura
Atribuciones
Concepción
Ideología
Keyword
RacismStereotype
Identities
Multiculturalism
Subjectivity
Education
Culture
Attributions
Conception
Ideology
Metadata
Show full item recordAbstract
El presente artículo explora las relaciones entre los estereotipos, entendidos como ideas fijas o preconcebidas en contextos culturales, y la conformación de subjetividades étnicas que se construyen, reconstruyen y de-construyen en espacios de disputa de discursos identitarios basados en la cultura. Dado que la educación es uno de los espacios donde dichos estereotipos podrían terminarse, el artículo propone la necesidad de ubicar política, económica y socialmente la génesis y tratamiento de prejuicios e ideas fijas relativas a la etnia y la raza, como proceso dialógico y multifacético, en el que las palabras que los expresan son objeto de polisemia y dependen del contexto en que se producen.
Abstract
This article explores the relationships between stereotypes -understood as fixed or pre-conceived ideas in cultural contexts, and the framing of ethnic subjectivities that construct, reconstruct and deconstruct in spaces of discourses on identities grounded in culture. Since education is one of the places where such stereotypes may be abolished, the article propones the necessity of placing the origins and treatment of prejudices and fixed ideas referred to ethnic group and race politically, economically and socially, as a dialogic and multifold process in which words that express them are subject to polisemic meaning and depend on the context where they are produced.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Pedagogía y Saberes [675]