Show simple item record

dc.creatorCortés Salcedo, Ruth Amanda
dc.date2013-02-01
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/2139
dc.identifier10.17227/01212494.38pys63.69
dc.descriptionAbstractThe article presents a summary of the main approaches, results and conclusions of the author´s doctoral thesis. The object of the research is the citizenship education at the school, assumes as a discursive practice, to be analyzed. In this sense, the author keeps a distance of concept and propounds the term of practices of becoming a citizen, based in the use of concepts such as the Foucauldin eventualization and governmentality, worked from a methodological perspective archeological-genealogical. Their results show the emergence of a contemporary school crossed by two orders: the legal and moral; where the practices of becoming a citizen are working in order to constitute a political subjectivity in the figure of an enterprising citizen and responsible for himself.en-US
dc.descriptionEl artículo presenta los principales planteamientos, resultados y conclusiones de la tesis doctoral de la autora. El tema inicial de investigación fue la educación ciudadana escolar, que fue abordado como una práctica discursiva. Para su análisis se usaron los conceptos foucaultianos de eventualización y gobierno en una perspectiva arqueológica-genealógica. Este estudio llevo a la construcción de la categoría prácticas de ciudadanización como objeto de la investigación. Entre los resultados de la investigación se analiza la emergencia de la escuela contemporánea atravesada por dos órdenes: el jurídico y el moral; en ellos las prácticas de ciudadanización operan con el fin de constituir una subjetividad política en la figura de un ciudadano emprendedor y responsable de sí mismo.es-ES
dc.descriptionResumoO artigo a presenta de maneira resumida os principais enfoques, resultados e conclusões da tese doutoral da autora. O objeto de investigação é a educação cidadã escolar, assumido como uma prática discursiva a ser analisada para o qual se toma distância do termo e se propõe o de práticas de cidadanização, construído desde o uso de conceitos foucaultianos como o da eventualização e governo e trabalhado metodologicamente desde uma perspectiva arqueológica – genealógica. Seus resultados mostram a emergência de uma escola contemporânea atravessada por duas ordens: o jurídico e o moral; nos quais as praticas de cidadania operam com o fim de constituir uma subjetividade política na figura de um cidadão empreendedor e responsável de si mesmo.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/2139/2032
dc.rightsDerechos de autor 2014 Pedagogía y Sabereses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourcePedagogía y Saberes; No 38 (2013): ene-jun; 63.69en-US
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 38 (2013): ene-jun; 63.69es-ES
dc.source2500-6436
dc.source0121-2494
dc.titlePractices of citizenship in the contemporary school, Colombia, from 1984 to 2004en-US
dc.titlePrácticas de ciudadanización en la escuela contemporánea, Colombia, 1984 – 2004es-ES
dc.titlePractícas de ciudadanização na escola contemporânea, Colômbia, 1984 - 2004pt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record