Show simple item record

dc.creatorÁlvarez Gallego, Alejandro
dc.date2006-10-13
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6803
dc.identifier10.17227/01212494.25pys55.61
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/7147
dc.descriptionThis article is an adjusted version of the lecture that the author presented in the II National Encounter: Tracks, places and thresholds of Pedagogy, settled by Instituto Nacional Superior de Pedagogía and Universidad Pedagógica Nacional in August 2006. In this lecture is shown which has been the job's track of the teacher, understanding him as civil worker, his occupation, and the possibilities that should reach autonomy and major participation as a public subject, if he is assumed as an intellectual. lt shows the changes that are being produced in a contemporary society, and what is happening to education faculties and teachers' training college with these changes to insinuate that a High Pedagogy lnstitute could allow the teacher, understood as a social community, produce knowledge to recognize and plan his job further from ways of control that post industrial society are generating. en-US
dc.descriptionEste artículo es una versión ajustada de la ponencia que presentó el autor en el II Encuentro Nacional: Trayectos, lugares y umbrales de la pedagogía, organizado por el Instituto Nacional Superior de Pedagogia y la Universidad Pedagógica Nacional en agosto de 2006. En él se muestra cuál ha sido el paso del oficio del maestro ­entendido como funcionario­ a su profesionalización, y las posibilidades de que habría de ganar autonomía y mayor protagonismo como sujeto público, si se asume como intelectual. Muestra los cambios que se están produciendo en la sociedad contemporánea, y lo que les está ocurriendo a las Facultades de educación y a las Normales con estos cambios, para insinuar que un Instituto Superior de Pedagogía podría permitirle al maestro, entendido como un colectivo social, producir conocimiento para reconocerse y proyectar su trabajo más allá de las formas de control que la sociedad posindustrial está generando. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6803/5552
dc.rightsDerechos de autor 2017 Pedagogía y Sabereses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourcePedagogía y Saberes; No. 25 (2006): jul-dic; 55.61en-US
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 25 (2006): jul-dic; 55.61es-ES
dc.sourcePedagogía y Saberes; n. 25 (2006): jul-dic; 55.61pt-BR
dc.source2500-6436
dc.source0121-2494
dc.subjectMaestrospa
dc.subjectintelectualspa
dc.subjectdocenciaspa
dc.subjectfacultades de educaciónspa
dc.subjectnormalesspa
dc.subjectInstituto Superior de Pedagogía.spa
dc.subjectTeacherspa
dc.subjectintellectualspa
dc.subjectteachingspa
dc.subjectschools of educationspa
dc.subjectteachers' training collegespa
dc.subjectHigh Pedagogy lnstitute.spa
dc.titleSTATUTE OF THE TEACHER NOWADAYS. Contributions for the discussion about the building of a High Level National lnstitution of Pedagogyspa
dc.titleEl estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogíaspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Pedagogía y Saberes [688]
    Discusión y difusión de estudios y reflexiones sobre la pedagogía y su relación con otros saberes y disciplinas como la didáctica y las ciencias de la educación

Show simple item record