
Date
2015-01-01Author
Cañon, Luz Stella
Barón, Monica Rocío
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4326Metadata
Show full item recordAbstract
This text presents a teaching experience carried out in Colegio Pablo Neruda ied, related to the training of students of primary and secondary education in investigative skills. This ability is a need to transform educational processes that make posible education from the analysis of situations related to the environment. The investigation experience could be the bridge to link students to their reality turning them into transformations managers in their own community. This proposal recognizes education and research are two complementary and necessary realities to take the step to overcoming decontextualized and disjointed knowledge that often occurs behind technological, social progress and the everyday experience of the students. Nowadays project has gone through different forms of work which students have written essays, monographs, stories, argumentative texts and lately investigative narratives, all forms to continue strengthening their own writing production, document management, exploration database, and others. Likewise the current programs of the Secretary of Education of Bogotá, such as Media Education Strengthened have been mouthing the proposed to find a way to enter the knowledge through research, coming with alternative methods to achieve young people get interested in their own education. El texto a continuación, presenta una experiencia pedagógica llevada a cabo en el Colegio Pablo Neruda ied, relacionada con la formación de estudiantes de educación básica y media, en competencias investigativas. Se asumen dichas competencias como una necesidad de transformar procesos educativos que posibiliten la formación desde el análisis de situaciones relacionadas con el entorno, el ejercicio de investigar sería el puente para vincularlos a su realidad convirtiéndolos en gestores de transformaciones en su comunidad; la propuesta reconoce que educación e investigación son dos realidades complementarias y necesarias, para dar el paso a la superación del conocimiento descontextualizado y desarticulado que muchas veces se produce a espaldas de los avances tecnológicos, sociales y de la experiencia cotidiana de los estudiantes. Hoy el proyecto ha transitado por diferentes modalidades de trabajo en las que los estudiantes han abordado la elaboración de ensayos, monografías, relatos, textos argumentativos, últimamente narrativas investigativas, formas estas que buscan fortalecer la producción escritural propia, el manejo documental, exploración de bases de datos, entre otros. Así mismo los programas actuales de la Secretaría de Educación de Bogotá, tales como la Educación Media Fortalecida se han venido articulando a la propuesta por encontrar en la investigación una forma para adentrarse en el conocimiento, llegando con métodos alternativos para que los jóvenes se interesen en su propia educación.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Nodos y Nudos [425]