Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Pinzón, Blanca Yanethspa
dc.contributor.authorSalazar-Sierra, Adrianaspa
dc.contributor.authorMolina Ríos, Juliana Angélicaspa
dc.contributor.authorMoya-Chaves, Sindyspa
dc.date2015-04-20
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/2951
dc.identifier10.17227/01234870.41folios143.155
dc.descriptionDOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.41folios143.155This article aims at reporting some of the findings of a research study conducted at Pontificia UniversidadJaveriana-Bogotá (PUJ-Bogotá), as part of a multi-case study carried out by thirteen universities in Colombia which belong to the academic group Red de Lectura y Escritura en Educación Superior (REDLESS). In this study, students’ initial preparation in reading and writing is characterized in order to identify its impact on their subsequent academic development. To do so, student’s development during the final two years at high school (Educación Media) was first analyzed along with their preparation during the first year at university and its possible impact on their academic development during their majors. In addition to these data, the contents of a university course designed to prepare students in literacy was analyzed along with the perceptions of the teachers in charge of it and those of disciplinary courses. The results offered by the intersection of such diverse sources of information are used to make some proposals aimed at consolidating an institutional policy for literacy and other derived factors such as orality and the transformation and construction of knowledge.eng
dc.descriptionEste artículo recoge los hallazgos de la Pontificia Universidad Javeriana-Bogotá (PUJ-Bogotá), como parte de un estudio multicaso realizado por trece universidades del país pertenecientes a la Red de Lectura y Escritura en Educación Superior (RedLees). En este estudio de caso se caracteriza la formación inicial de los estudiantes en lectura y escritura para su posterior desempeño académico en la universidad. Se parte del análisis de la formación de los estudiantes en la educación media, se analiza también su formación durante el curso de primer año y se indaga por los aprendizajes empleados semestres después para el desempeño académico. Así mismo, se analizaran los contenidos de la asignatura de primer semestre dedicada a la enseñanza de la lectura y la escritura y se recogen percepciones de los docentes de lengua materna y de un curso disciplinar. Los resultados ofrecidos por el cruce de las diversas fuentes de información se utilizan para hacer propuestas orientadas hacia la consolidación de una política institucional para la lectura, la escritura y otros factores derivados de su accionar como la oralidad y la transformación y construcción de conocimiento.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/2951/2657
dc.rightsDerechos de autor 2015 Revista Foliosspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceFolios; Núm. 41 (2015): ene-jun; 143.155spa
dc.sourceRevista Folios; No 41 (2015): Folios; 143.155spa
dc.source0120-2146spa
dc.source2462-8417spa
dc.titleActions for the Construction of a University Policy in Literacyspa
dc.titleAcciones para la construcción de una política de lectura y escritura universitariaspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record