Show simple item record

dc.contributor.advisorMartínez Navas, Fabio Ernesto - asesorspa
dc.contributor.authorSoto Guevara, Lizethspa
dc.date.accessioned2019-02-14T18:35:07Z
dc.date.available2019-02-14T18:35:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otherTE-20216spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/9415
dc.description.abstractThe work of degree proposes different didactic strategies to develop the inner hearing in the stage of initiation of the interpretation of the Violoncello, taking into account that it is tried to initiate the process from the naturalness as much of the instrument as the elements of the surroundings of the student without having the need to use extra musical elements in the instrument. Therefore, the fundamental element for the auditory process will be singing as the first source of experience and auditory recognition to encompass the instrument. In the teaching - learning process is marked by different workshops that propose activities from the interaction between the arts and music acquiring a commitment from the teacher with the student in forming integral beings in the musical and social.spa
dc.description.abstractEl trabajo de grado propone diferentes estrategias didácticas para desarrollar la audición interior en la etapa de iniciación de la interpretación del Violoncello, teniendo en cuenta que se pretende iniciar el proceso desde la naturalidad tanto del instrumento como los elementos del entorno del estudiante sin tener la necesidad de utilizar elementos extra musicales en el instrumento. Por tanto, el elemento fundamental para el proceso auditivo será el canto como primera fuente de experiencia y reconocimiento auditivo para abarcar el instrumento. En el proceso de enseñanza – aprendizaje está en marcado por diferentes talleres que plantean actividades desde la interacción entre las artes y la música adquiriendo un compromiso desde el docente con el estudiante en formar seres integrales en lo musical y lo social.spa
dc.formatPDFspa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectInstrumentos de cuerda - Violonchelospa
dc.subjectAudición interiorspa
dc.subjectEnseñanza del violoncellospa
dc.subjectMúsica - Niñosspa
dc.subjectMúsica - Educaciónspa
dc.subjectAprendizaje significativospa
dc.titleEstrategias didácticas para el desarrollo de la audición interior en la iniciación de la interpretación del violoncello con los niños de la Escuela de Música de Funzaspa
dc.typeTesis y trabajos de grado (Pregrado)spa
dc.publisher.programLicenciatura en Músicaspa
dc.rights.accessAcceso Abiertospa
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.publisher.departmentFacultad de Bellas Artesspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf411
dc.relation.referencesAddler, S. (2006) El estudio de la orquestación. Madrid: Ideas Books.spa
dc.relation.referencesBausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana De Educación. N. 35spa
dc.relation.referencesBunting, C. (1999). El arte de tocar violoncello. Madrid: Ediciones Pirámide.spa
dc.relation.referencesChaves, A. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigostky. Costa rica: Revista Educación. Vol. 25 N. 2spa
dc.relation.referencesDiaz, A. (2014). ¿Qué es la música? COMEIN, Revista de los Estudios de Ciencia de la Información y La comunicación. N. 36spa
dc.relation.referencesFraser, G. (2006). Técnica fisiológica del violoncello. Madrid: Página Maestra Editores.spa
dc.relation.referencesGonzales, A. (2017). Estrategias para la educación musical en el jardín infantil. Bogotá D.C.: Pontificia Universidad Javerianaspa
dc.relation.referencesGuevara, J. (2010). Teoría de la música. Página web. Tomado de: https://www.teoria.com/articulos/guevara-sanin/guevara_sanin-teoria_de_la_musica.pdfspa
dc.relation.referencesLópez, R. (2014). “Métodos cualitativos” En: Investigación artística en música. Barcelona: ESMUC-Fondo Nacional para la Cultura y las Artesspa
dc.relation.referencesMartínez, F. (2010). Estrategias metodológicas para el desarrollo de la competencia auditiva. Bogotá D.C.: Universidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relation.referencesMoreira, M. (2010). ¿al final, qué es aprendizaje significativo? Cuiabá: Universidad Federal de Moto Grosso.spa
dc.relation.referencesPalacios, F. (s,f) El lenguaje musical 1. Quito: Universidad Pontificia Católica del Ecuador.spa
dc.relation.referencesPascual, P. (2002). “El método Willems” En: Didáctica de la música. Madrid: Pearson Educación.spa
dc.relation.referencesRusinek, G. (2004) Aprendizaje musical significativo Madrid: Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical. Vol. 1 N. 5spa
dc.relation.referencesSandoval, C. (2002) Investigación cualitativa. Bogotá D.C.: ARFO editores.spa
dc.relation.referencesValencia, G. (2014). Corpus Teórico-Edgar Willems. Bogotá D.C.: Pensamiento, Palabra y Obra.spa
dc.relation.referencesWillems, E. (2001) El oído musical. Madrid: Paidós Ibérica.spa
dc.relation.referencesWillems, E. (2011) Las bases psicológicas de la educación musical. Madrid, Paidós Ibérica.spa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad Pedagógica Nacionalspa
dc.identifier.reponamereponame: Repositorio Institucional UPN
dc.identifier.repourlrepourl: http://repositorio.pedagogica.edu.co/
dc.rigtht.creativecommonsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/