Estrategias pedagógicas para la motivación hacia la clase de música en adolescentes.

View/ Open
xmlui.custom.addthis-item
xmlui.custom.rm-title
Date
2018Author
Fisco Quevedo, Humberto Mauricio
Director / Asesor / Tutor
Valencia Mendoza, Gloria
Metadata
Show full item recordAbstract
En la siguiente investigación se exponen los elementos que representan lasconductas motivacionales de los estudiantes del grado 803 del Instituto Pedagógico Nacional, y su relación con el impulso hacia el aprendizaje de la música, hacer de los contenidos una práctica aplicada en el montaje grupal. De ésta manera se hace un recorrido por las teorías del aprendizaje significativo y la psicología de la motivación en relación al desarrollo cognitivo, para así vincular los gustos y necesidades de los aprendices, sus conocimientos en instrumentos y teoría aplicada desde preescolar. Para finalmente diseñar materiales y recursos potencialmente significativos, que repercuten en su estado motivacional.
Abstract
The purpose of this document is to give relevance to historic role played by Aicardo Muñoz Vargas in teaching and performance of Colombian Andean music through reconstruction of perceptions of his students, work colleagues and recognized tiple players of today. A qualitative approach is used n which it is study and analyze methodological processes used by Aicardo Muñoz in teaching of plucked strings instruments from Colombian Andean region and the contribution of his performance from Trío Joyel to next generation tiple players. In the pedagogical subject a characterization is made about methodology used by Aicardo in plucked strings teaching processes. In the performance subject, earning sources are identified and subsequent contributions to tiple-performance and professional tiple-player role. This document makes a contribution to historical memory construction of Colombian Andean music in Bogotá from one of its outstanding interpreter, and makes a recognition of his work as a teacher, to contribute to recognition of tiple and bandola instrumental pedagogy, anchored in the tradition of this musical niche
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Programa académico
Licenciatura en Música
Fuente
Collections
- Licenciatura en Música [677]