Narrativas audiovisuales e infancia contemporánea. Una lectura desde tres textos mediáticos.
xmlui.custom.rm-title
Date
2007-07-01Author
Delgadillo Cely, Ingrid
Bonilla Pardo, Esperanza
Pérez Salazar, Luz Magnolia
Sandoval Guzmán, Betty
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/7707Palabras claves
Subjetividades infantiles
Mass media
Narrativas audiovisuales
Consumismo
Individualidad
Juvenilización
Contexto de época
Keyword
Children’s subjectivityMass media
Audio visual narrative
Consumerism
Individuality
Youthful
Time context
Metadata
Show full item recordAbstract
La infancia ha cobrado en las últimas décadas una alta relevancia porque, según algunos au-tores, está desapareciendo; no obstante, lo que se evidencia es que se está transformando y que las narrativas audiovisuales son hoy, entre otros factores, un fenómeno de gran incidencia en dicha transformación, aportando represen-taciones desde donde los niños y adultos resig-nifican, desplazan e instalan configuraciones identitarias, en confluencia con las lógicas del mercado. En este artículo se presenta una reflexión acer-ca del contexto de la época contemporánea al ocuparse de las narrativas audiovisuales que se generan sobre la infancia, indagando en tres textos mediáticos las imágenes que al respec-to han circulado, y que constituyen insumos de producción de sentido, desde el cual la niñez de-fine contornos particulares y se presenta como otra a los ojos sorprendidos de los adultos.
Abstract
According to some authors, the childhood has gained high relevancy in the last de-cades due to the fact that it is disappearing; however, what is evident is that childhood idea is changing and audiovisual narra-tions are, at present, one phenomenon with a great incidence, among other fac-tors, in such a transformation, giving rep-resentations from where both children and adults do re-mean, displace and establish configurations of identity according to the dialectics and rules of the market.This analysis intends to be a reflection about the context of this contemporaneous age by dealing with the audiovisual narra-tions that are being made about childhood and inquiring throughout three mediated texts into the pertinent images showed so far which constitute the raw material for generating feelings and sense from which the children may define their particular environs and from which the childhood introduces itself like other different idea to the surprised adult’s eyes.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional