Show simple item record

dc.contributor.authorMuñoz-Dagua, Clarenaspa
dc.contributor.authorAndrade-Calderón, Martha Ceciliaspa
dc.contributor.authorCisneros-Estupiñán, Mireyaspa
dc.date2015-09-01
dc.date.accessioned2018-08-29T13:48:46Z
dc.date.available2018-08-29T13:48:46Z
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3164
dc.identifier10.17227/01234870.42folios127.138
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/8648
dc.descriptionDOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.42folios127.138This article presents the results of the analysis of the presentations made by students of first semester from two universities on a science topic. The overall framework for the research is Systemic Functional Linguistics as a model conducive to work and interactions discourse in their context of production. Based on the Appraisal Theory, we analyze the resources that students choose to obtain the explanation, maintain contact with the audience, negotiate a space for dialogue in the classroom and strengthen academic speech. The results of the analysis allow us, on one hand, to get an insight of the role the registration of attitude in the explanation of the issues, with the subsystems of Affection, Appreciation and Judgment, and, on the other hand, to be aware of the importance of designing teaching strategies that help students to select and refine the explanatory mechanisms, regulate their contact with the public and build trust to enforce their speech.eng
dc.descriptionEn este artículo se presentan los resultados del análisis hecho a grabaciones audiovisuales de las exposiciones realizadas por estudiantes de primeros semestres sobre un tema de ciencia. El marco general para la investigación es la Lingüística Sistémico-Funcional como modelo propicio para trabajar las interacciones y el discurso en su contexto de producción. De manera particular, con el concurso de la Teoría de la Valoración, se analizan los recursos que eligen los estudiantes para conseguir la explicación, mantener el contacto con el auditorio, negociar un espacio de diálogo en el aula de clases y fortalecer el discurso académico. Los resultados del análisis permiten, por un lado, visualizar la función que cumple la inscripción de la Actitud en la explicación de las temáticas, con los subsistemas de Afecto, Juicio y Apreciación y, por otro, advertir la importancia de diseñar estrategias didácticas que coadyuven al estudiante a seleccionar y depurar los mecanismos explicativos, graduar el contacto con el público y generar confianza para dar fuerza a su discurso.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3164/2799
dc.rightsDerechos de autor 2015 Revista Foliosspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceFolios; Núm. 42 (2015): jul-dic; 127.138spa
dc.sourceRevista Folios; No 42 (2015): Folios; 127.138spa
dc.source0120-2146spa
dc.source2462-8417spa
dc.titleIndicators of Attitude in Oral Interactions in the University Classroomspa
dc.titleLos indicios de la actitud en las interacciones orales en el aula universitariaspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record