Show simple item record

dc.contributor.authorHerrera, José Daríospa
dc.contributor.authorMartínez Ruiz, Ángelaspa
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2018-08-29T13:48:22Z
dc.date.available2018-08-29T13:48:22Z
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/8167
dc.identifier10.17227/pys.num49-8167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/8541
dc.descriptionThis paper presents an agenda of research problems in pedagogy based on the approaches of Gadamer (1997); Zuluaga (1999); Schön (1998); Carr (2000, 2006); and Kemmis, Wilkinson, Edwards-Groves, Hardy, Grootenboer and Bristol (2014). In the first five sections we summarize the ideas of these authors, and then we expose the similarities and differences between them. The similarities can be summed up in the following four statements: pedagogical knowledge is ontologically practical; the purposes of pedagogical practice cannot be defined before or outside of it; pedagogical practices are interdependent and, finally, reflection-in-action is one of the ways to build knowledge from practice in a systematic way. These five approaches result in five proposals for pedagogical research—the final chapter—, which ultimately seeks to understand the educational reality of the country through the lens of the analyzed authors.eng
dc.descriptionEste artículo presenta una agenda de problemas para investigar en pedagogía, basada en los planteamientos de Gadamer (1997), Zuluaga (1999), Schön (1998), Carr (2000, 2006), y Kemmis, Wilkinson, Edwards-Groves, Hardy, Grootenboer y Bristol (2014). En los primeros cinco apartados realizamos una síntesis de las ideas de cada autor, y a continuación exponemos las continuidades y discontinuidades entre ellas. Las proximidades pueden resumirse en cuatro afirmaciones: el saber propio de la pedagogía es ontológicamente práctico; los fines de la práctica pedagógica no pueden definirse con anterioridad ni por fuera de ella; las prácticas pedagógicas son interdependientes; y, finalmente, la reflexión en la acción es una de las vías para construir conocimientos desde la práctica de forma sistemática. De estos cuatro planteamientos se deriva un número igual de propuestas de investigación pedagógica —capítulo final—, que busca, en últimas, ver la realidad educativa nacional a través del lente de los autores estudiados.spa
dc.descriptionO presente artigo apresenta uma síntese das ideias de Gadamer (1997); Zuluaga (1999); Schön (1998); Carr (2000, 2006); e Kemmis Wilkinson, Edwards-Groves, Hardy, Grootenboer e Bristol (2014). Nas primeiras cinco seções do início, realizamos uma síntese das ideias de cada autor e expomos as continuidades e descontinuidades entre elas. As proximidades podem ser resumidas em quatro afirmações: o conhecimento próprio da pedagogia é ontologicamente prático; os fins da prática pedagógica não podem ser definidos com anterioridade nem fora dela; as práticas pedagógicas são interdependentes; e, finalmente, a reflexão na ação é uma das formas para construir conhecimentos desde a prática de maneira sistemática. Dessas cinco abordagens, deriva-se cinco propostas de pesquisa pedagógica —no capítulo final— que visam ver a realidade educativa nacional através do foco dos autores analisados.por
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educaciónspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/8167/6363
dc.rightsDerechos de autor 2018 Pedagogía y Saberesspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourcePedagogía y Saberes; No 49 (2018): jul-dic; 9.26spa
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 49 (2018): jul-dic; 9.26spa
dc.source2500-6436spa
dc.source0121-2494spa
dc.titlePedagogical Knowledge as Practical Knowledgespa
dc.titleEl saber pedagógico como saber prácticospa
dc.titleConhecimento pedagógico como conhecimento práticospa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record