dc.contributor.advisor | Fernández Hernández, Felipe Jorge - asesor | spa |
dc.contributor.author | Sandoval Vásquez, Claudia Viviana | spa |
dc.date.accessioned | 2018-05-31T16:22:44Z | |
dc.date.available | 2018-05-31T16:22:44Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.other | TE-06710. | spa |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12209/7753 | |
dc.description.abstract | Este trabajo presenta una propuesta para introducir en la escuela la noción de distribución en el campo de la estadística. Para ello se hizo una revisión desde la perspectiva de las matemáticas escolares de dicho concepto, de sus representaciones y de asuntos relacionados con su enseñanza y aprendizaje. Dicha revisión contempla una mirada tanto al campo descriptivo y exploratorio como al inferencial. | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | spa | spa |
dc.publisher | Universidad Pedagógica Nacional | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Matemáticas - Enseñanza | spa |
dc.subject | Estadística en planteles educativos | spa |
dc.subject | Distribución - Teoría de la probabilidad | spa |
dc.subject | Análisis de datos | spa |
dc.subject | Estadística - Enseñanza | spa |
dc.subject | Licenciatura en Matemáticas - Tesis y disertaciones académicas | spa |
dc.title | Una propuesta para introducir el concepto de distribución estadística en la escuela | spa |
dc.publisher.program | Licenciatura en Matemáticas | spa |
dc.rights.access | Acceso abierto | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.relation.references | Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de
vista cognoscitivo. (México: Trillas). | spa |
dc.relation.references | Baena, J. (1999). Sistemas de datos en el currículo. Uno, (20), 9 – 24 | spa |
dc.relation.references | Baena, J. (1999). Sistemas de datos en el currículo. Uno, (20), 9 – 24 | spa |
dc.relation.references | Batanero, C., Estepa A. & Godino J. (1991). Análisis exploratorio de datos: Sus
posibilidades en la enseñanza secundaria. Suma, (6). | spa |
dc.relation.references | Batanero C., Rodino J., Green D., Holmes P., & Vallecillos A. (1996) Errores y dificultades
en la comprensión de los conceptos estadísticos elementales. Internation Journal of
Mathematics Education in Science and Technology, 25(4), 527-547. | spa |
dc.relation.references | Beltrán, L., Rodriguez, B. & Dimaté, M. Matemáticas Prentice Hall 6 (pp. 236 – 271).
Bogotá, Colombia: Pearson Educación de Colombia Ltda. | spa |
dc.relation.references | Beltrán, L., Rodríguez, B. & Dimaté, M. Matemáticas Prentice Hall 7 (pp. 317 – 349).
Bogotá, Colombia: Pearson Educación de Colombia Ltda. | spa |
dc.relation.references | Beltrán, L., Rodríguez, B. & Dimaté, M. Matemáticas Prentice Hall 9 (pp. 306 – 355).
Bogotá, Colombia: Pearson Educación de Colombia Ltda. | spa |
dc.relation.references | Beltrán, L., Rodríguez, B. & Dimaté, M. Matemáticas Prentice Hall 10 (pp. 310 – 355).
Bogotá, Colombia: Pearson Educación de Colombia Ltda. | spa |
dc.relation.references | Camargo, L., Garcia, G., Leguizamón, C., Samper, C. & Serrano, C. (2003). Alfa 6 con
estándares: Serie de Matemáticas para educación secundaria y media (pp. 281 – 309).
Bogotá, Colombia: ed. Norma. | spa |
dc.relation.references | Camargo, L., Garcia, G., Leguizamón, C., Samper, C. & Serrano, C. (2003). Alfa 8 con
estándares: Serie de Matemáticas para educación secundaria y media (pp. 312– 349).
Bogotá, Colombia: ed. Norma. | spa |
dc.relation.references | Canavos, G. (1988). Probabilidad y Estadística. México: McGraw Hill. | spa |
dc.relation.references | Castañeda, J. P., y Rodrigo, M. J. (1993). Modelos mentales en el razonamiento predictivo
de expertos. Revista de Psicología General y Aplicada, 46 (3), 275-283. | spa |
dc.relation.references | Chou, Ya-Lun. (1972). Análisis Estadístico. México: Nueva editorial Interamericana. | spa |
dc.relation.references | Confrey, J. (1990). A review of the research in student’s conceptions in mathematics,
science and programming. Review of Research in Education. 16, 3-35. | spa |
dc.relation.references | Croxton F. & Cowden D. (1992). Estadística general aplicada. México: Fondo de Cultura
económica. | spa |
dc.relation.references | Curcio, F. R. (1987). Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs.
Journal for Research in Mathematics Education, 18 (5), 382-393. | spa |
dc.relation.references | Domínguez, J. (1999). Información y análisis exploratorio de datos. Uno, (20), 41 – 56. | spa |
dc.relation.references | Estepa Castro, A. (1990). Enseñanza de la estadística basada en el uso de ordenadores: Un
Estudio exploratorio. Memoria de Tercer Ciclo. (Universidad de Granada: Departamento
de Didáctica de la Matemática). | spa |
dc.relation.references | Estévez, C. (1996). Evaluación integral por procesos. Una experiencia construida desde y
en el aula. Cooperativa Editorial Magisterio. Colombia. | spa |
dc.relation.references | Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. (Dordrecht:
D. Reidel). | spa |
dc.relation.references | Fong, G.T., Krantz, D.H., y Nisbett, R. E. (1986). The Effects of Staqtistical Training on
Thinking about Everyday Problems. Cognitive Psychology, 18, 253-292. | spa |
dc.relation.references | Garcia, F. & Garzo, F. (1988). Estadística. España: McGraw Hill. | spa |
dc.relation.references | García, V. (1995). Enseñanza de las matemáticas en la educación secundaria. Madrid:
Ediciones RIALP, S.A. | spa |
dc.relation.references | Garfield, J. (1998). The statistical Reasoning Assessment: development and validation of a
research tool. Proceedings of the Fifth International Conference on Teaching of Statistics,
781-786. | spa |
dc.relation.references | Garfield, J. y Alhgren, A.(1988). Difficulties in learning basic concepts in probability and
statistics: Implications for research. Journal for Research in Mathematics Education, 19
(1), 44-63. | spa |
dc.relation.references | Garfield, J., y delMas, R. (1989). Reasoning about chance events: Assessing and changing
students’ conception of probability. In C. Maher, G. Goldin, y B. Davis (eds.), The
Proceedings of the Eleven Annual Meeting of the North American Chapter of the
International Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. II, pp. 189-195).
Rutgers: Rutgers University Press. | spa |
dc.relation.references | Gilbert, N. (1980). Estadística. México: Nueva editorial interamericana. | spa |
dc.relation.references | Godino, J., Batanero C. & Cañizares M. (1996). Azar y probabilidad, fundamentos
didácticos y propuestas curriculares. España: Editorial Síntesis. | spa |
dc.relation.references | Goodchild, S. (1988). School pupil’s understanding of average. Teaching Statistics, 10 (3),
77-81. | spa |
dc.relation.references | Green, D. R. (1992). Data analysis: what research do we need?. Paper presented at the
Eighth ISI Round Table Conference on Teaching Statistics. Lennoxville, 1992. | spa |
dc.relation.references | Guerrero, S. (1999). Tratamiento de la información. Uno, (20), 5 – 8. | spa |
dc.relation.references | Haber, A. (1973). Estadística General. Los Ángeles California: Fondo Educativo
Interamericano, S.A. | spa |
dc.relation.references | Hawkins, A. y Kapadia, R. (1984). Children’s conceptions of probability - a psychological
and pedagogical review. Educational Studies in Mathematics 15, 349-377. | spa |
dc.relation.references | Holmes, P. y cols.(1980). Statistics in your world. (Slough: Foulsham Educational). | spa |
dc.relation.references | Huck, S.; Cross, T.L.; y Clark, 5. B. (1986). Overcoming misconceptions about z-scores.
Teaching Statistics, 8 (2), 3 8-40. | spa |
dc.relation.references | Kahneman, D.; Slovic, P. y Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty: Heuristics
and biases. (New York: Cambridge University Press). | spa |
dc.relation.references | Konold, C. (1995). Issues in Assessing Conceptual Understanding in Probability and
Statistics. Journal of Statistics Education, 3(1). (on-line). | spa |
dc.relation.references | Landewehr, J. y Watkins, A. E.(1 986). Exploring data. (Palo Alto: Dale Seymour). | spa |
dc.relation.references | Li, K. Y. y Shen, 5. M. (1992). Student’s weaknesses in statistical projects. Teaching
Statistics, 14 (1), 2-8. | spa |
dc.relation.references | Loosen, F.; Lioen, M. y Lacante, M. (1985). The standard deviation: some drawbacks of an
intuitive approach. Teaching Statistics, 7 (1), 2-5. | spa |
dc.relation.references | Ministerio de Educación Nacional (1985). La estadística: Conceptos, importancia y
aplicaciones. Colombia: Oficina sectorial de planeación educativa: División de estadística
y sistemas. | spa |
dc.relation.references | Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares. Áreas obligatorias
y fundamentales. Colombia: Magisterio. | spa |
dc.relation.references | Moreno, V. & Restrepo, M. (2003). Alfa 7 con estándares: Con énfasis en competencias
(pp. 240 – 274). Bogotá, Colombia: ED. Norma. | spa |
dc.relation.references | Moreno, V. & Restrepo, M. (2003). Alfa 10 con estándares: Con énfasis en competencias
(pp. 278 – 311). Bogotá, Colombia: ED. Norma. | spa |
dc.relation.references | Moreno, V. & Restrepo, M. (2003). Alfa 11 con estándares: Con énfasis en competencias
(pp. 266 – 300). Bogotá, Colombia: ED. Norma. | spa |
dc.relation.references | Moya, Marcos. (1995). Probabilidad y Estadística un enfoque teórico practico. Costa
Rica: Editorial tecnológica de Costa Rica | spa |
dc.relation.references | Nacional Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school
mathematics. Reston, VA: NCTM. | spa |
dc.relation.references | Nisbett, R.E., Krantz, D.H., Jepson, C., y Kunda, Z. (1983). The Use of Statistical
Heuristics in Everyday Inductive Reasoning. Psychological Review, 90(4), 339-363. | spa |
dc.relation.references | Nisbett, R.E., y Ross, L. (1980). Human Inference: Strategies and Shorcoming of social
judgment. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall | spa |
dc.relation.references | Peña, D. (1986). Estadística: Modelos y métodos. Madrid: Alianza editorial S.A. | spa |
dc.relation.references | Pollatsek, A. Lima, S. y Well, A. D. (1981). Concept or computation: Students’
understanding of the mean. Educational Studies in Mathematics, 12, 19 1-204. | spa |
dc.relation.references | Quijano, M. (1988). Iniciación a la estadística, la probabilidad y la combinatoria para la
enseñanza en educación básica. Bogotá: Pontifica Universidad Javeriana facultad de
ciencias sociales y educación. | spa |
dc.relation.references | Radatz, H. C. (1980). Student errors in the mathematical learning: a survey. For the
Learning of Mathematics, 1(1), 16-20 | spa |
dc.relation.references | Rivadulla, A. (1991). Probabilidad e inferencia científica (Barcelona: Anthropos). | spa |
dc.relation.references | Robert, Jonson. (1990). Estadística Elemental. México: Ibero América. | spa |
dc.relation.references | Russell, S. J. y Mokros, J. R. (1991). What’s typical?: Children’s ideas about average. In:
D. Vere-Jones (Ed.) Proceedíngs of the Third International Conference on Teaching
Statistics (Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute), 307-3 13. | spa |
dc.relation.references | Scholz, R. (1987). Decision making under uncertainly. Amsterdam. North Holland. | spa |
dc.relation.references | Scholz, R. (1991). Psychological research on the probability concept and its aquisition. In
R. Kapadia (Ed). Chance Encounters: Probability in Education. (Amsterdam: Reidel), 213-
249. | spa |
dc.relation.references | Schuyten, G. (1991). Statistical thinking in psychology and education. In: D. Vere-Jones
(Ed.) Proceeding of the Third International Conference on Teaching Statistics (Voorburg,
The Netherlands: International Statistical Institute), 486-490. | spa |
dc.relation.references | Shaughnessy, J. M. (1983). The Psychology of Inference and the Teaching of Probability
and Statistics: Two Sides of the Same Coin? En R. W. Scholz (ed.), Decision Making
Under Uncertainty, 325-350. North-Holland: Elsevier Science Publishers B.V. | spa |
dc.relation.references | Shaughnessy, J. M. (1992). Research in probability and statistics: Reflections and
directions. In A. Grouws (Ed.). Handbook of research in teaching and learning
mathematics (New York: McMillan), 465-494. | spa |
dc.relation.references | Spiegel, Murray. (1998). Estadística. Colombia. Mc Graw Hill. | spa |
dc.relation.references | Steinbring, H. (1990). The nature of stochastical knowledge and the traditional mathematics
curriculum- some experience with in-service training and developing material. En: A.
Hawkins (Ed.): Training Teachers to Teach Statislics. (Voorburg, The Netherlands:I.S.I.),
2-19. | spa |
dc.relation.references | Strauss, S. y Bichler, E. (1988). The development of children’s concepts of the aritmethic
average. Journal for Research in Mathematics Education, 19 (1), 64-80. | spa |
dc.relation.references | Well, A., Pollatsek, A., y Boyce, S. (1990). Understanding the effects of sample size on the
variability of the mean. Organizational behavior and human decision processes, 47, 289-
312. | spa |
dc.relation.references | Well, A., Pollatsek, A., y Boyce, S. (1990). Understanding the effects of sample size on the
variability of the mean. Organizational behavior and human decision processes, 47, 289-
312. | spa |
dc.relation.references | Wert, J. (1938). Educational Statistics. New York: McGraw Hill | spa |
dc.relation.references | Yamane, Taro. (1973). Estadística. México: Harla. | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencia y Tecnología | spa |
dc.type.local | Tesis/Trabajo de grado - Monografía – Pregrado | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.description.degreename | Licenciado en Matemáticas | spa |
dc.description.degreelevel | Tesis de pregrado | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad Pedagógica Nacional | spa |
dc.identifier.reponame | reponame: Repositorio Institucional UPN | |
dc.identifier.repourl | repourl: http://repositorio.pedagogica.edu.co/ | |
dc.rigtht.creativecommons | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | |
dc.type.version | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |