Pedagogía, interculturalidad y formación de maestros : Escuela Normal Superior Indígena de Uribia (la Guajira).

xmlui.custom.addthis-item
xmlui.custom.rm-title
Date
2009-01-01Author
Unda Bernal, María del Pilar
Guardiola Ibarra, Aroldo
Constán Medero, Soraya
Berrío Morelo, Ofelia
Martínez Camacho, Margarita
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/1348Keyword
Práticas pedagógicasDiversidade cultural
Multiculturalidad
Interculturalidad
Pedagogical practices
Cultural diversity
Multiculturalism
Intercultural
Metadata
Show full item recordAbstract
Este artículo resume la investigación realizada sobre un conjunto de prácticas pedagógicas que se realizan actualmente en la Escuela Normal Superior Indígena de Uribia, reconocidas y nombradas como pedagogía de la afirmación cultural por la Expedición Pedagógica. El estudio identifica momentos, características, factores y acontecimientos sociales y políticos relacionados con una forma de hacer escuela que rompe con los propósitos de invisibilización y homogeneización de las culturas, se orienta a la valoración y fortalecimiento de la etnia wayúu y evidencia trazos de un trabajo en perspectiva de interculturalidad.
Abstract
This article summarizes a research carried out upon a set of pedagogical practices that are carried out at present in the INDIGENOUS PRIMARY SCHOOL TEACHERS SCHOOL OF URIBIA (La Guajira), which has been recognized and named as Pedagogy of Cultural Affirmation by the Pedagogical Expedition. The study identifies moments, characteristics, factors and social and political events related to a form of ‘making school’ that breaks off the purposes of no visibility and homogenization of the cultures. It has been directed towards the appraisal and strengthening of the Wayúu ethnic group and gives evidence of a work in perspective of intercultural.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación
Fuente
Pedagogía y Saberes; Núm. 30 (2009): ene-jun; 113.120Collections
- Pedagogía y Saberes [680]