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dc.contributor.authorVega, Wilfredospa
dc.date.accessioned2017-12-13T22:28:34Z
dc.date.available2017-12-13T22:28:34Z
dc.date.issued2002-01-01
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6252
dc.identifier10.17227/01212494.17pys59.64
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/7459
dc.descriptionThis work is intended to be a reflection on the day-by-day work of the teacher at school. Featuring a personal but profound view, the topic is raised from the perspective of the childhood-imagination-teaching relation. It identifies the distance between the professional adult and the child’s world as result of the loss of the memory of being; in other words, how adults forget their own childhood and do not recognize their students as the other self (the other sensibility the other pace, the other logic, the other construction of reality). It also proposes and alternative: the teacher going back to his / her childhood in order to recover the ability to be amazed; the awakening of curiosity to continuously inquire on the thoughts and actions of the child; and to create a dialogue of knowledge so to achieve a creative negotiation of it. Behind these approaches it proposes the development of a pedagogy of imagination based on the Childs dreaming. It finally points out the need to link this proposal to the inherited oral culture by means of the voices of ancestors or grandparents; it is an advocacy of the free school that relates the child with his/her own real individuality and society leading him/her through history and his/her family history, his/her neighborhood, his/her dreams, all to turn the school into a real space for knowledge.eng
dc.descriptionEste texto intenta ser una reflexión entorno al quehacer del profesor en la escuela. En un tono eminentemente personal, pero no por ello intrascendente, aborda la cuestión desde la relación infancia-imaginación-docencia. identifica como problema fundamental el descencuentro de los profesionales adultos con el mundo de los niños, producto de la pérdida de la memoria del ser; esto es, el olvido de su propia infancia y el desconocimiento de sus estudiantes como la otredad (otra sensibilidad, otro ritmo, otra lógica, otra construcción de la realidad). Plantea como alternativa: el retorno del maestro al niño que alguna vez fue para recobrar su capacidad de asombro; el despertar de su curiosidad para indagar continuamente sobre el pensamiento, el lenguaje, el accionar del niño,- y poner en diálogo los saberes para la negociación creativa del conocimiento.Detrás de estos planteamientos hay una propuesta, la implementación de una pedagogía de la imaginación basada en la ensoñación infantil. Finalmente señala la necesidad de unir a esta propuesta la herencia cultural oral, las voces de los ancestros a través de las voces de los abuelos; propugna por una escuela libre que conecte al niño con su ser individual y colectivo real, que lo lleve de la mano por la historia y las historias de sufamilia, su mundo, sus sueños para hacer de la escuela de verdad un espacio del saberspa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educaciónspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6252/5204
dc.rightsCopyright (c) 2017 Pedagogía y Saberesspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 17 (2002): jul-dic; 59.64spa
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 17 (2002): jul-dic; 59.64spa
dc.source2500-6436spa
dc.source0121-2494spa
dc.subjectEducación; pedagogíaspa
dc.subjectQuehacer docente, relación infancia-imaginación-docenciaspa
dc.titleTras el rastro de esperanza: la maga de la escuelaspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


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