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dc.contributor.authorPrada, Manuel Alejandrospa
dc.date2009-01-01
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/1337
dc.identifier10.17227/01212494.30pys9.18
dc.descriptionAbstractThis article proposes a reading of the category individual made up by Paulo Freire from three ideas: 1) Being an individual is an ontological vocation to became more; therefore, it is not a preexisting fate, neither an innate condition, but an struggle for its conquest; 2) That fight demands an individual´s critical positioning in the world and in history; this positioning supposes, to Freire, an epistemic construction on the way we think (understand, study, criticize) the world and we act on it. And, 3) the individual’s critical positioning related to his world implies an ethical-political position, a proposal of a world in which a humanized and humanizing life is possible.eng
dc.descriptionEste artículo propone una lectura del sujeto construida por Paulo Freire a partir de tres ideas: 1) Ser sujeto es una vocación ontológica a ser más; por ende, no es un destino prefijado, ni una condición innata, sino una lucha por su conquista. 2) Esa lucha exige un posicionamiento crítico del sujeto en el mundo y en la historia; dicho posicionamiento supone, para Freire, una construcción epistémica sobre la manera en que pensamos (comprendemos, estudiamos, criticamos) el mundo y actuamos en él. 3) El posicionamiento crítico del sujeto respecto a su mundo implica una posturaético–política, una proposición de un mundo en el que sea posible una vida humanizada y humanizadora.spa
dc.descriptionResumoEste artigo propõe uma leitura do sujeito construída por Paulo Freire a partir de três idéias: 1) Ser sujeito é uma vocação ontológica a ser mais; então não é um destino prefixado, nem uma condição inata, seno luta pela conquista; 2) Essa luta exige um posicionamento critico do sujeito no mundo e na historia; dito posicionamento supõe, para Freire, uma construção epistêmica sobre a maneira como pensamos (compreendemos, estudamos, criticamos) e atuamos no mundo. e, 3) O posicionamento critico do sujeito implica uma postura ético-política, uma proposição de um mundo no qual seja possível uma vida humanizada e humanizadora.por
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educaciónspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/1337/1311
dc.rightsDerechos de autor 1969 Pedagogía y Saberesspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourcePedagogía y Saberes; No 30 (2009): ene-jun; 9.18spa
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 30 (2009): ene-jun; 9.18spa
dc.source2500-6436spa
dc.source0121-2494spa
dc.titleThe conquest of being individual: ontologic vocation, critical conscience and pspa
dc.titleLA CONQUISTA DE SER SUJETO: VOCACIÓN ONTOLÓGICA, CONCIENCIA CRÍTICA Y PROYECTO**spa
dc.titleA conquista de ser sujeito: vocação ontológica, consciência crítica y pspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


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