
Date
2005-07-01Author
Aguilera Morales, Alcira
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6762Metadata
Show full item recordAbstract
This essay shows an epistemology debate where traditional School Legacy can be interpreted inherited from modern Science theories. To this respect it can be basically assumed different aspects of the scientific paradigm which are reflected upon the "quehacer" at school. This context brings-up the issue of innovation in Education; transforming school by reflecting upon epistemology references, setting other paradigms.This point of view allows US to realize different ways of interpretation and performance; so in this way are built forms of of being in the world as well according to conceptions of knowledge and at the same time based on rules that takeplace in the paradigms themselves.Innovation and heritance are not yuxtaposed each other nor denied themselves. It deals with the setting of facts from complexity, so in this way we can observe the relations among human beings, their knowledge, their ways of production and having it keep going al school, focusing on contemporaneous paradigms. El presente ensayo presenta un debate epistemológico desde el que se puede leer el legado tradicional de la escuela, heredado en gran parte de los postulados de la cinecia moderna. Al respecto se asumen varios aspectos propios del paradigma científico modero que se reflejan en qle quehacer de la escuela. Este contexto abre la posibilidad de pensar en la innovación educativa, en la transformacion de la escuela a partir de otros referentes epistemológicos que plantean otras postura paradigmáticas. Esto nos permite entende que leemos actuamos y construimos formas de ser el en mundo de acuerdo con nuestras concepciones del conocimiento y a las reglas del juego de los paradigmas con los que nos movemos. La innovación y la tradición no son dos componentes yuxtapuestos o en permanente negación, se trata de plantear cómo, desde la complejidad, podemos avanzar en la construcción de otros sentidos de la educación, cómo podemos ver las relaciones, los conocimientos, las formas de producir y circular el conocimiento en la escuela, desde los paradigmas contemporáneos.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación
Fuente
Collections
- Pedagogía y Saberes [602]