
Date
2017-10-13Author
González García, Javier
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6808Metadata
Show full item recordAbstract
Observamos cómo cuatro maestras en dos países, en una misma tarea de discusión, asumen distintas metas que van a influir en la elaboración de la construcción del conocimiento. En este artículo nos vamos a centrar en los formatos del proceso de elaboración de la información. Para ello: 1) Elaboramos un sistema de análisis que permita profundizar en la construcción conjunta del conocimiento a partir de la lectura de cuentos. 2) Ofrecemos la descripción de diversas secuencias didácticas en función de este sistema de observación. 3) Analizamos y comparamos la evolución de las estrategias de interacción, desplegadas en los dos grupos observados, por las maestras y por parte de los alumnos. La muestra está formada por dos clases de dos escuelas públicas de Burgos (España) y Tampico (México). lt is observed how four teachers, in two countries, under the same discussion task assume different goals which are going to influence on the construction process of knowledge. This article will be focused on process formats of information construction. To this: 1) An analysis system, which allows to go deeper, will be done in the altogether construction of knowledge, arising from reading stories. 2) lt Is offered the description of diverse didactics sequences focus on an observation system. 3) Evolution of interaction strategies will be analyzed and compared, opening out in two observed groups by teachers and students. The sample is formed by two classes at two public schools in Burgos (Spain) and Tampico (México). The completed analysis of these categories offers two very useful differences between two learning strategies which are relevant in reading purposes of narrations: recovery and understanding.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación
Fuente
Collections
- Pedagogía y Saberes [602]