
Date
2015-07-01Author
Martínez Mora, Nathalia
Silva Briceño, Orlando
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/3277Metadata
Show full item recordAbstract
This article proposes the analysis of the category of heterocultural societies or heteroculturality as an alternative perspective to the multiculturalism concept. The heteroculturality that houses as principles those of heterogeneity and cultural heterarchy, includes interculturalism as a strategy for the constitution of new forms of social organization from the recognition of the existence of different ways of knowledge, power and being. It takes as its starting point the widespread idea of school as a Western cultural device, to distance from the promotion of the monocultural project that has been historically implemented in the Latin American societies from that institution, and that crosses much of the reflections that are made regarding this in the academic field. As a consequence it is proposed redefining the role of the school, curriculum, education and social sciences, and the openness to diverse educational settings from the logic of the intercultural dialogue, to promote the construction of a hetercultural horizon in the context of contemporaneity. En este artículo se propone el análisis de la categoría sociedades heteroculturales o heteroculturalidad como una perspectiva alternativa frente al concepto de multiculturalidad. La heteroculturalidad que alberga como principios los de la heterogeneidad y la heterarquía cultural, incluye la interculturalidad como una estrategia para la constitución de nuevas formas de organización social desde el reconocimiento de la existencia de diversos modos de saber, de poder y de ser. Se toma como punto de partida la idea generalizada de la escuela como un dispositivo cultural de occidente, para distanciarse de la promoción del proyecto monocultural que se ha implementado históricamente en las sociedades latinoamericanas desde dicha institución, y que atraviesan buena parte de las reflexiones que se realizan respecto a esta en el campo académico. En consecuencia se plantea la redefinición del papel de la escuela, del currículo, de la enseñanza y de las ciencias sociales, y la apertura a diversos escenarios de lo educativo desde la lógica del diálogo intercultural, para promover la construcción de un horizonte heterocultural en el marco de la contemporaneidad.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional