
Date
2016-01-01Author
Rengifo Carpintero, John Alexis
Pinillo, Elena Maritza
Diaz Caicedo, Carmen Helena
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/3777Metadata
Show full item recordAbstract
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/01203916.70rce341.359This article is a problematization of contemporary school space in its seductive, instructional-informative, and commercial disciplinary function, to the extent that it does not appeal any longer to the former disciplining (repressive) action, to become a paradoxical space. This space is constantly violated by the student’s narrative uniqueness. In this educational event the roles of teacher and student have been transformed by the logics of a digitalized world. What exists today is discipline without disciplining. But, what kind of discipline is imposed today? Este artículo es una problematización del espacio escolar contemporáneo en su función disciplinaria seductiva, instruccional-informativa, comercial, en la medida en que deja de apelar a la acción disciplinadora (represiva) de antaño y se transforma en un espacio paradójico constantemente transgredido por la singularidad narrativa del educando. Acto educativo en el cual las funciones del educador y del educando han sido transformadas por las lógicas de un mundo digitalizado, por lo que hoy se disciplina sin disciplinar. Pero, ¿qué tipo de disciplina es la que se impone hoy?
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional