Show simple item record

dc.contributor.authorMendieta, Jenny Alexandraspa
dc.date2013-05-08
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1825
dc.identifier10.17227/01234870.37folios135.147
dc.descriptionThe use of stories in research help us better understand the world of teaching and learning since teachers and learners, like any other human being, are storytellers who engage in narrative acts to make sense of their and others’ knowledge and experiences. Yet, narrative research is a path not widely walked in the Colombian language teaching and learning field. This article is therefore an attempt to review some of the epistemological and methodological underpinnings underlying this approach to qualitative research so as to add to the local knowledge of our ELT community. It discusses the role of the researcher, the different orientations narrative studies can take, and the processes involved in narrative analysis. Some of the challenges narrative researchers face in their work as well as the contributions that this method of inquiry has made to both the educational and the TESOL fields are also considered.eng
dc.descriptionDOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.37folios135.147El uso de historias en procesos de investigación nos ayuda a entender mejor el mundo de la enseñanza y el aprendizaje dado que nuestros maestros y estudiantes, al igual que cualquier otro ser humano, construyen narraciones a fin dar sentido a sus experiencias. Sin embargo, la investigación narrativa es un camino que no ha sido ampliamente recorrido en el campo de la enseñanza de idiomas en Colombia. Este artículo, portanto, intenta revisar algunos de los fundamentos epistemológicos y metodológicos que subyacen a este enfoque de investigación cualitativa a fin de contribuir al conocimiento local de nuestra comunidad. Aspectos tales como el papel del investigador, las diferentes orientaciones que los estudios de tipo narrativo pueden tomar y los procesos involucrados en el análisis narrativo serán examinados. Algunos de los retos que los investigadores enfrentan en sus trabajos, así como las contribuciones de este método de investigación tanto al campo de la educación como al campo de la enseñanza de idiomas serán igualmente considerados.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1825/1797
dc.rightsDerechos de autor 2013 Revista Foliosspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceFolios; Núm. 37 (2013): ene-junspa
dc.sourceRevista Folios; No 37 (2013): ene-junspa
dc.source0120-2146spa
dc.source2462-8417spa
dc.titleNarrative research: An alternative approach to study language teaching and learningspa
dc.titleInvestigación Narrativa: Un enfoque alternativo para estudiar la enseñanza y el aprendizaje de idiomasspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record