Show simple item record

dc.contributor.authorNoguera, Carlos Ernestospa
dc.date2013-03-08
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/2181
dc.identifier10.17227/01203916.65rce43.60
dc.descriptionThe purpose of this paper is to present a set of conceptual tools that allow us to understand the set of transformations that would be determining the current crisis in education. This text starts from the thesis: contemporary educational practices can be understood as a symptom of the crisis of the disciplines (in the sense of Foucault) and at the same time as a response to that crisis. Also, such educational practices can be better understood if we analyze them in the light of the notion of neoliberal governmentality. Using concepts of Nietzsche, Foucault and Sloterdijk and taking as examples two fictional characters (Emilio by Rousseau and Bart from the TV series The Simpsons), the author examines both the erasure of therole of adult and education as the appearance of an ambiguous role of permanent learners belonging practices of neoliberal government.eng
dc.descriptionEl propósito de este texto es presentar un conjunto de herramientas conceptuales que nos permitan comprender el complejo de transformaciones que estarían marcando la actual crisis de la educación. Parte este texto de una tesis: las prácticas educativas contemporáneas pueden ser entendidas como un síntoma de la crisis de las disciplinas (en el sentido de Foucault) y al mismo tiempo como una respuesta a esa crisis. A su vez, tales prácticas educativas pueden ser mejor comprendidas si las analizamos a la luz de la noción de gubernamentalidad neoliberal. Utilizando algunos conceptos de Nietzsche, Foucault y Sloterdijk y tomando como ejemplos dos personajes de ficción (Emilio de Rousseau y Bart de la serie televisiva Los Simpson), el autor problematiza tanto el borramiento del rol del adulto y de la educación como la aparición de la figura ambigua de un aprendiz permanente propia de las nuevas prácticas de gobernamiento de tipo neoliberal.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/2181/2048
dc.rightsDerechos de autor 2013 Revista Colombiana de Educaciónspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceRevista Colombiana de Educación; Núm. 65 (2013): Educación y Gubernamentalidad (jul-dic); 43.60spa
dc.sourceRevista Colombiana de Educación; No 65 (2013): Educación y Gubernamentalidad (jul-dic); 43.60spa
dc.source2323-0134spa
dc.source0120-3916spa
dc.titleA CRISIS of EDUCATION as a CRISIS of GOVERNMENT. On the EXERCISE of the HUMAN ANIMAL in NEOLIBERAL TIMES.spa
dc.titleCrisis de la educación como crisis de gobierno. Sobre la ejercitación del animal humano en tiempos neoliberalesspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record