
Date
2013-12-11Author
Moreno Lache, Nubia
Cely Rodríguez, Alexander
Rodríguez Pizzinato, Liliana
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/2064Metadata
Show full item recordAbstract
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.38folios141.156This paper offers an overview and reflections of the research done within the emphasis on “Social Construction of Space”, of the master’s program in Social Sciences at the National Pedagogical University in Bogota, Colombia. The goal is to examine two issues: the relationships that community establishes with the biophysical and social environment and also the cultural, economical and political impact on geographic places, such as the street, neighborhood, town, city, region and even the country. Main categories such as urban identity, public space, environmental cognition of urban milieu, responsible urban and environmental behaviors and space/subject relationships have been worked out. Finally, some studies have focused on the adoption and meaning of public spaces, territorialities and territories, as a result of human interactions. Este artículo presenta un balance y reflexiones del trabajo realizado en la línea de investigación “Construcción social del espacio” del programa de Maestría en Estudios Sociales en el Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica Nacional. El propósito es investigar sobre la interrelación que la comunidad establece con el entorno biofísico y social, además del impacto cultural, económico y político –entre otros– en espacios geográficos, tales como la calle, el barrio, la localidad, la ciudad, la región e incluso el país. Asimismo, se trabajan categorías centrales asociadas a la identidad urbana, al espacio público, a la cognición ambiental del entorno urbano, a los comportamientos urbano-ambientales responsables, a la relación espacio y sujeto, y finalmente a la apropiación y significación de espacios públicos, territorios y territorialidades, producto de las interacciones humanas.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Revista Folios [475]