Show simple item record

dc.contributor.authorClavijo Olarte, Amparospa
dc.contributor.authorQuintero, Luz Maryspa
dc.date2012-07-01
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1724
dc.identifier10.17227/01234870.36folios37.49
dc.descriptionThis paper presents the results of a study developed with a group of 34 TESOL students of a public university at Bogotá, Colombia. The study focuses on the need to rethink the pedagogy of language in order to promote the development of foreign language competencies and digital literacy among students. The study analyzes the pedagogy implemented in virtual environments, which is based on: 1. collaborative projects, 2. debates on topics proposed by students, 3. design and development of personal blogs, and 4. creations of wikis in Schoolpedia. The results show that the pedagogy based on collaborative projects developed by students turned out to be an enriched learning experience with the inclusion of ICT; thus, this pedagogy could become a model for TESOL students future teaching practice. The inclusion of this pedagogical experience into the curriculum also showed complementary relationships between teaching contents and students’ personal interests, which have consequences to learning.eng
dc.descriptionEste artículo muestra los hallazgos de un estudio realizado con un grupo de 34 estudiantes, de un programa de licenciatura en inglés como lengua extranjera de una universidad pública de Bogotá, que se enfoca en la necesidad de repensar la pedagogía del lenguaje con el fin de promover el desarrollo de competencias en lengua extranjera y en alfabetización digital en los estudiantes. El estudio analiza la pedagogía utilizada en el ambiente virtual basada en: 1. proyectos colaborativos, 2. debates sobre temas generados por los estudiantes, 3. diseño y construcción de blogs personales y 4. creación de wikis en el espacio de Schoolpedia. Los resultados muestran que la pedagogía propuesta, basada en proyectos colaborativos desarrollados por los estudiantes, representó una experiencia de aprendizaje del idioma enriquecida con la inclusión de TIC. De esta forma, podría convertirse en un modelo para ellos como futuros docentes. Esta experiencia pedagógica mostró en el currículo las relaciones de complementariedad entre los saberes lingüístico y tecnológico para la comunicación, y entre los contenidos escolares y los contenidos propios del estudiante en el aprendizaje.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1724/1670
dc.rightsDerechos de autor 2013 Revista Foliosspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceFolios; Núm. 36 (2012): jul-dic; 37.49spa
dc.sourceRevista Folios; No 36 (2012): jul-dic; 37.49spa
dc.source0120-2146spa
dc.source2462-8417spa
dc.titleAn Experience of Initial English Teaching Training Incorporating ICT in Language Teachingspa
dc.titleUna experiencia de formación inicial de docentes de inglés para la inclusión de las TIC en la enseñanza de lenguasspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record