
Date
2013-12-11Author
García, Lised
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/2063Metadata
Show full item recordAbstract
DOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.38folios121.140This paper presents the results of a study about women’s role in poor neighborhoods, basically from their work in childcare initiatives. The study was carried out as a master’s thesis in the Social Studies program at National Pedagogical University in Bogota, Colombia, and can be inscribed in the context of Latin American social studies about working class neighborhoods. These studies have documented the emergence of conflicts and struggles as a consequence of a hasty and complex urban modernizing project –i.e. the very big mass of people not absorbed by the labor or house framework planned for the development and growth of the cities in the region during the twentieth century. In this complex environment women emerge as important actors who have played a significant role to solve pressing situations in new settlements, such as feeding families and caring children. El presente artículo es resultado de la investigación sobre el papel de las mujeres en los barrios populares a partir de sus iniciativas de cuidado de la infancia, adelantada para optar al título de Maestría en Estudios Sociales en la Universidad Pedagógica Nacional. Este trabajo se inscribe dentro de los estudios sociales sobre barrios populares en América Latina, que evidencia en los mismos el surgimiento de conflictos y luchas por la ciudad en el contexto de un proyecto modernizador, tan precipitado como complejo: la presencia masiva de población no cooptada por la estructura de trabajo o de habitación planificada en el desarrollo y crecimiento de las urbes en la región durante el siglo XX. En este contexto de vicisitudes surgen como protagonistas importantes las mujeres que han desempeñado un papel significativo en la solución de situaciones apremiantes en los nuevos asentamientos, tales como alimentación de familias y cuidado de niños y niñas.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Revista Folios [475]