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dc.contributor.authorVélez Latorre, Libiaspa
dc.date2013-05-08
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1823
dc.identifier10.17227/01234870.37folios95.113
dc.descriptionDOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.37folios95.113The purpose of this study was to identify the attitudes that prospective teachers have toward inclusive education. The design and validation of the instrument for assessing attitudes was approached from the facet theory model, and the analysis of the information was carried out by means of the smallest space analysis (SSA) and descriptive statistics. Ninety-one students from the four undergraduate programs of the Faculty of Education at the National Pedagogical University participated in the study. The results corroborate that the facets proposed in the mapping-sentence for evaluating attitudes: attitude components, agents and educational settings, and educational elements were validated by the SSA analysis. In general, teachers in training have positive attitudes toward inclusive education. The study also identifies that participants conceptualized the teacher as the central educational agent for inclusive education. They also believe that to achieve inclusive education it is necessary to have resources or specialized materials for work in the classroom and institutional support for its attainment and qualification of teachers. The article proposes three areas of training necessary for future graduates in order to promote attitudes towards inclusive education.eng
dc.descriptionEl propósito del presente estudio fue identificar las actitudes que tienen los docentes en formación hacia la educación inclusiva. El diseño y validación del instrumento para evaluar las actitudes se hizo a partir del modelo de investigación de teoría de facetas y el análisis de la información se llevó a cabo por medio del análisis de espacio máspequeño (SSA) y de estadística descriptiva. Participaron de la investigación 91 estudiantes de los cuatro programasde Licenciatura de la Facultad de Educación de la Universidad Pedagógica Nacional. Los resultados muestran que las facetas propuestas en la frase mapa para evaluar las actitudes: medida de la actitud, agentes y escenarios educativos, y elementos didácticos, fueron confirmadas por el análisis SSA. En general, los docentes en formación muestran actitudes positivas hacia la educación inclusiva. Se identifica además que los participantes visualizan al docente como el agente educativo central de la educación inclusiva y consideran que para realizarla es indispensable contar con recursos o materiales especializados para el trabajo en el aula y un respaldo institucional para su consecución y la cualificación de los docentes. Finalmente se proponen tres ejes de formación necesarios para los futuros licenciados en aras de favorecer las actitudes hacia la educación inclusiva.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1823/1795
dc.rightsDerechos de autor 2013 Revista Foliosspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceFolios; Núm. 37 (2013): ene-junspa
dc.sourceRevista Folios; No 37 (2013): ene-junspa
dc.source0120-2146spa
dc.source2462-8417spa
dc.titleInclusive education in teacher training: its evaluation from the facet theoryspa
dc.titleLa educación inclusiva en docentes en formación: su evaluación a partir de la teoría de facetasspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


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