Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorSerra, María Silviaspa
dc.date.issued2012-12-05
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684
dc.identifier10.17227/01203916.1684
dc.identifier.issn2323-0134
dc.identifier.issn0120-3916
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/5624
dc.description.abstractIn the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.format.mimetypetext/htmlspa
dc.language.isospa
dc.publisherEditorial Universidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/8801
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.sourceRevista Colombiana de Educación; Núm. 63 (2012): Educación, Subjetividad y Estética (jul-dic); 19.31spa
dc.subjectSistema educativo argentinospa
dc.subjectEstéticaspa
dc.subjectRégimen visualspa
dc.subjectEducación de los sentidosspa
dc.titleEducación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.spa
dc.subject.keywordsArgentine educational systemeng
dc.subject.keywordsAestheticseng
dc.subject.keywordsVisual regimeeng
dc.subject.keywordsSense educationeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.relation.referencesAntelo, M. (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID, Cuadernos del Cid
dc.relation.referencesBerger, J. (2006) Modos de ver. Barcelona: Gus-tavo Gili.
dc.relation.referencesBrea, J. (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Brea, J. L. (Ed.). Estudios visuales. La episte-mología de la visualidad en la era de la glo-balización (pp. 5-15). Barcelona: Akal.
dc.relation.referencesDidi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
dc.relation.referencesEagleton, T. (2006). La estética como ideología.Madrid: Trotta.
dc.relation.referencesFerrer, C. (1996). Mal de ojo. El drama de la mira-da. Buenos Aires: Colihue.
dc.relation.referencesFrigerio, G. & Diker, G. (Comp.). (2007). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante.
dc.relation.referencesJay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la his-toria intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.
dc.relation.referencesMandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I. México: Siglo XXI
dc.relation.referencesMandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e iden-tidades sociales. Prosaica II. México: Siglo XXI
dc.relation.referencesNarodowski, M. (1999). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique.
dc.relation.referencesRichard, Nelly (2006). Estudios Visuales y políti-cas de la mirada. En Dussel, Inés y Gutiérrez, Daniela (comps.): Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso/ Manantial/Fundación OSDE.
dc.relation.referencesSerra, M. (2011). Cine, escuela y discurso peda-gógico. Articulaciones, inclusiones y obje-ciones en el siglo XX en Argentina. Buenos Aires: Teseo.
dc.type.localArtículo de revistaspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501eng
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleeng
dc.description.abstractenglishIn the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation.eng
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

  • Revista Colombiana de Educación [929]
    Está orientada principalmente a la divulgación de trabajos inéditos de investigación educativa, revisiones sistemáticas de la literatura y estudios teóricos sobre el campo de la educación y la pedagogía.

Mostrar el registro sencillo del ítem

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0