Mostrar el registro sencillo del ítem
Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino.
dc.contributor.author | Serra, María Silvia | spa |
dc.date.issued | 2012-12-05 | |
dc.identifier | https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684 | |
dc.identifier | 10.17227/01203916.1684 | |
dc.identifier.issn | 2323-0134 | |
dc.identifier.issn | 0120-3916 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12209/5624 | |
dc.description.abstract | In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation. | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.format.mimetype | text/html | spa |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Editorial Universidad Pedagógica Nacional | spa |
dc.relation | https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628 | |
dc.relation | https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/8801 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | |
dc.source | Revista Colombiana de Educación; Núm. 63 (2012): Educación, Subjetividad y Estética (jul-dic); 19.31 | spa |
dc.subject | Sistema educativo argentino | spa |
dc.subject | Estética | spa |
dc.subject | Régimen visual | spa |
dc.subject | Educación de los sentidos | spa |
dc.title | Educación, estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. | spa |
dc.subject.keywords | Argentine educational system | eng |
dc.subject.keywords | Aesthetics | eng |
dc.subject.keywords | Visual regime | eng |
dc.subject.keywords | Sense education | eng |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.relation.references | Antelo, M. (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID, Cuadernos del Cid | |
dc.relation.references | Berger, J. (2006) Modos de ver. Barcelona: Gus-tavo Gili. | |
dc.relation.references | Brea, J. (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Brea, J. L. (Ed.). Estudios visuales. La episte-mología de la visualidad en la era de la glo-balización (pp. 5-15). Barcelona: Akal. | |
dc.relation.references | Didi-Huberman, G. (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial. | |
dc.relation.references | Eagleton, T. (2006). La estética como ideología.Madrid: Trotta. | |
dc.relation.references | Ferrer, C. (1996). Mal de ojo. El drama de la mira-da. Buenos Aires: Colihue. | |
dc.relation.references | Frigerio, G. & Diker, G. (Comp.). (2007). Educar: (sobre) impresiones estéticas. Buenos Aires: Del Estante. | |
dc.relation.references | Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la his-toria intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós. | |
dc.relation.references | Mandoki, K. (2006a). Estética cotidiana y juegos de la cultura. Prosaica I. México: Siglo XXI | |
dc.relation.references | Mandoki, K. (2006b). Prácticas estéticas e iden-tidades sociales. Prosaica II. México: Siglo XXI | |
dc.relation.references | Narodowski, M. (1999). Infancia y poder. Buenos Aires: Aique. | |
dc.relation.references | Richard, Nelly (2006). Estudios Visuales y políti-cas de la mirada. En Dussel, Inés y Gutiérrez, Daniela (comps.): Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso/ Manantial/Fundación OSDE. | |
dc.relation.references | Serra, M. (2011). Cine, escuela y discurso peda-gógico. Articulaciones, inclusiones y obje-ciones en el siglo XX en Argentina. Buenos Aires: Teseo. | |
dc.type.local | Artículo de revista | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | eng |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | eng |
dc.description.abstractenglish | In the configuration of the school practices we can recognize a series of clear-cut visual features that not only delimit a particular relation between seeing and knowing, but also grant certain privileges to the sense of sight above other sensitive perceptions. These features are part of the aestheti-cizing function of the Argentine educational system whose education of the senses was a concern that combined a regime of truth, related to knowledge, with the production of specific sensitivities in which truth, beauty and morality were part of the same operation. | eng |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.rights.creativecommons | Attribution-NonCommercial 4.0 International |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Revista Colombiana de Educación [929]
Está orientada principalmente a la divulgación de trabajos inéditos de investigación educativa, revisiones sistemáticas de la literatura y estudios teóricos sobre el campo de la educación y la pedagogía.