Show simple item record

dc.creatorMartínez Pineda, María Cristina
dc.creatorSoler Martin, Carolina
dc.date2015-09-01
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3157
dc.identifier10.17227/01234870.42folios17.27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/5566
dc.descriptionDOI: http://dx.doi.org/10.17227/01234870.42folios17.27If we understand training as a field in which planes and multiple vectors of force intersect, and the teacher as a subject of knowledge and power in constant evolution, the questions that punctuate the reflections are: Is it possible that from the social micro-scenario that is the school, forms of exclusion and social inequality could be deconstructed and initiatives aimed at the recognition and participation of the excluded could be promoted? What challenges exist for teacher training? The text assumes a critical reading against realities that govern the school today and that redefine the role of the teacher through the "teaching function". It bets on the repositioning of the school and the teacher as constructors of a culture of inclusiveness and as promoters of social justice. The first section gives a panoramic overview of some quandaries about teacher education; the second expresses the tensions and challenges that are considered structural for the school to recognize historically excluded communities and work on their effective inclusion. Finally, some more problematic and hopeful ideas are outlined which seek to make closer links between educational actions and social justice through the training and pedagogical actions of teachers.en-US
dc.descriptionSi entendemos la formación como un campo en el que se cruzan planos y múltiples vectores de fuerza, y al maestro como un sujeto de saber y poder en devenir constante, las preguntas que atraviesan las reflexiones son: ¿es posible que, desde el microescenario social que es la escuela, se deconstruyan formas de exclusión y desigualdad social y se promuevan iniciativas orientadas al reconocimiento y la participación de los excluidos? ¿Qué desafíos se presentan para la formación de maestros? El texto asume una lectura crítica frente a realidades que hoy gobiernan la escuela y que redefinen el quehacer del maestro por la “función docente”. Apuesta por reposicionar la escuela y el maestro como constructores de una cultura de la no exclusión y como agenciantes de justicia social. El primer apartado sitúa de manera panorámica algunas problematizaciones acerca de la formación de maestros; el segundo expresa tensiones y desafíos que se consideran estructurales para que la escuela reconozca comunidades históricamente excluidas y trabaje por su inclusión efectiva; por último, se esbozan algunas ideas también problematizadoras y esperanzadoras que buscan estrechar vínculos entre acciones educativas y justicia social a partir de la formación y acción pedagógica de los maestros.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionales-ES
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3157/2792
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3157/8306
dc.rightsDerechos de autor 2015 Revista Folioses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceFolios; No. 42 (2015): Folios; 17.27en-US
dc.sourceFolios; Núm. 42 (2015): jul-dic; 17.27es-ES
dc.sourceFolios; No. 42 (2015): jul-dic; 17.27fr-CA
dc.sourceFolios; n. 42 (2015): jul-dic; 17.27pt-BR
dc.source0120-2146
dc.source2462-8417
dc.subjectFormación de maestrosspa
dc.subjectJusticia socialspa
dc.subjectDerecho a la educaciónspa
dc.titleTraining and Pedagogical Action of Teachers: Links Between Education and Social Justicespa
dc.titleFormación y acción pedagógica de los maestros: vínculos entre educación y justicia socialspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.keywordsTeacher trainingeng
dc.subject.keywordsSocial justiceeng
dc.subject.keywordsThe right to educationeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Folios [578]
    Publica artículos originales producto de investigaciones sobre temas relevantes a su espectro temático.

Show simple item record