Formación permanente del profesorado y desarrollo del currículum.

xmlui.custom.rm-title
Date
2004-04-25Author
Bolívar Botía, Antonio
xmlui.custom.item.dc_identifier
http://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/5513Palabras claves
Formación permanente de docentes
Desarrollo profesional
Innovación basada en la escuela
Comunidad profesional
Keyword
Teachers’ inservice trainingProfessional development
School-based improvement
Professional community
Metadata
Show full item recordAbstract
El artículo formula un análisis crítico de la formación permanente del profesorado, abogando por una formación centrada en el contexto de trabajo. En lugar de subordinar la formación docente a las necesidades de cambios impuestos por las políticas reformistas, se argumenta que la formación docente debe formar parte del propio programa de cambio e inscribirse en la trayectoria personal y en el establecimiento educativo en colaboración con los colegas. El desarrollo profesional, como comunidad de aprendizaje, debe vincularse al desarrollo personal y organizacional.
Abstract
The article formulates a critical analysis of the continuing professional training of the teachers, pleading for a professional development centred on the context of work. Instead of subordinating the teachers’ in-service training to the needs of changes imposed by the political reformists, there is argued that the professional development effective must form a part of the own program of change and set within the personal and professional career, through collegial collaborative work in the same school. The professional development, as professional learning community, must link to the personal and organisational development.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional