Show simple item record

dc.contributor.authorRuiz, Alexanderspa
dc.date2012-07-01
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1730
dc.identifier10.17227/01234870.36folios153.169
dc.descriptionThis paper is part of a blend of approaches and theories from practical philosophy and teaching and learning research related to history. It highlights and analyses stories of Argentine youth from a marginal social context about their current nation and the relation between a lived (daily) history and a learned (academic-disciplinary) history. The analysis indicates, among other things, a defensive narrative construction of a nation where young people do not have a close link to their own past or future projections, so much so that nation borders seem to be in tension between illusion and uncertainty. The more the spectrum of the latter is amplified, the more the first seems to be reduced.eng
dc.descriptionEste trabajo se inscribe en el encuentro de enfoques y teorías de los campos de la filosofía práctica y la investigación en enseñanza y aprendizaje de la historia. Se exponen y analizan relatos de jóvenes argentinos, de un contexto social marginal, sobre su nación del presente y sobre la relación entre la historia vivida (cotidiana) y la historia aprendida (historia escolar-disciplinar). El análisis indica, entre otras cosas, una construcción narrativa defensiva de la nación, en la que los jóvenes no establecen mayores vínculos con su propio pasado o con sus proyecciones futuras, de modo tal que la nación en los márgenes pareciera sostenerse en una tensión entre ilusión e incertidumbre. Cuanto más se amplía el espectro de lo segundo, más parece reducirse el de lo primero.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/1730/1677
dc.rightsDerechos de autor 2013 Revista Foliosspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceFolios; Núm. 36 (2012): jul-dic; 153.169spa
dc.sourceRevista Folios; No 36 (2012): jul-dic; 153.169spa
dc.source0120-2146spa
dc.source2462-8417spa
dc.titleYoung people on the margins and their moral sense about historyspa
dc.titleLos jóvenes en las márgenes y su sentido moral de la historiaspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record