Sujeto, ética y formación. En la senda de Bajtín.
xmlui.custom.rm-title
Date
2017-01-01Author
Cárdenas Páez, Alfonso
xmlui.custom.item.dc_identifier
https://revistas.upn.edu.co/index.php/RF/article/view/4440Keyword
SubjectEthics
Responsibility
Formation
Pedagogy
Education
Sujeito
Ética
Responsabilidade
Formação
Educação
Pedagogia
Metadata
Show full item recordAbstract
Este artículo es resultado de la investigación dle-033-99, patrocinada por upn-ciup. Trata de la relación entre el sujeto, la ética y la formación desde la perspectiva dialógica de Bajtín. Por un lado, plantea que el sujeto es un ser dialógico abierto e inconcluso, situado éticamente en relación con el otro y la cultura. Por otro lado, reconoce que la educación es un acto ético responsable; este acto se sitúa en el horizonte del sentido. Al final, propone varias conclusiones: a) la educación es un proceso ético que debe promover la comprensión dentro de los márgenes de la diversidad; b) debe atender a la disputa ideológica y a la heteroglosia social; c) debe contribuir a la formación de sujetos singulares y responsables.
Abstract
This paper is the research result of project dle-033-99, sponsored by upn-ciup. It deals with the relationship between the subject, ethics and training from Bakhtin’s dialogic principle. On the one hand, it states that the subject is a dialogic, open and unfinished being, ethically located in relation to the other and culture. On the other hand, it recognizes that education is a responsible ethical act, situated in the horizon of sense. Finally, several conclusions are drawn: a) education is an ethical process that should promote comprehension within the range of diversity; b) it must meet the ideological dispute and social heteroglossia; c) it should contribute to the training of singular and responsible subjects.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Revista Folios [571]