dc.contributor.author | Birgin, Alejandra | spa |
dc.date | 2015-11-04 | |
dc.identifier | http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354 | |
dc.identifier | 10.17227/01224328.4354 | |
dc.description | This paper discusses the training of teachers, taking into consideration certain contemporary social features that determine both school and teaching positions in Latin America. In order to describe the contemporary challenges of teacher training, three problems are highlighted: the first one is related to the expansion of the right agenda (increased number of mandatory years of education, recognition of intercultural values, and focus on memory studies) and its effects on teacher training. The second problem analyzes public discourses that describe those students who plan to become teachers. The third problem focuses on a central theme in reviewing the current teacher training agenda, i.e. the relevance of both regional and local perspectives as a political and pedagogical problem. Thus, the three problems analyzed here help to identify new issues in the field of educational policy whileevidencing the importance of thinking about new pedagogies. | eng |
dc.description | Esta ponencia se propone debatir acerca de la formación docente en relación con ciertas coordenadas de esta época en América Latina que atraviesan de modo específico tanto a las escuelas como a la posición docente. En esta presentación se priorizan tres problemas que caracterizan algunos de los desafíos de la formación docente en este tiempo: el primero tiene que ver con la relación entre la ampliación de la agenda de derechos (obligatoriedad, interculturalidad y memoria) y la formación docente. El segundo problema toma los discursos públicos que se producen y circulan acerca de quienes enseñarán a nuestros alumnos/as (es decir, sobre aquellos que en el presente estudian para docentes). En tercer lugar, nos detendremos en una temática central en la revisión de la agenda de la formación docente en la actualidad: la cuestión del lugar de lo regional como problema pedagógico y político. De esta forma, las tres problemáticas señalan nuevas cuestiones que se plantean en el campo de las políticas de formación docente, y, a la vez, dan a ver la necesidad de pensar nuevas pedagogías. | spa |
dc.format | application/pdf | spa |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Pedagógica Nacional | spa |
dc.relation | http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354/3623 | |
dc.rights | Derechos de autor 2016 Nodos y Nudos | spa |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | spa |
dc.source | Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 29-37 | spa |
dc.source | 0122-4328 | spa |
dc.title | TEACHER TRAINING IN LATIN AMERICA: SOME PROBLEMS AND PERSPECTIVES FOR OUR TIME | spa |
dc.title | Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo | spa |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |