Show simple item record

dc.contributor.authorMaubecin, Constanza Claraspa
dc.contributor.authorGarcía Romano, Leticiaspa
dc.date2015-01-01
dc.identifierhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4184
dc.identifier10.17227/20271034.vol.8num.14bio-grafia117.128
dc.descriptionWriting plays a central role in the comprehension of scientific concepts; however, at school it is frequently used as an evaluation resource or just for recording data. Taking this into account, we were interested in investigating the role of writing in class and the students’ perceptions about it. In this article, we characterize the manuscripts that fifth year students wrote and the points of view about writing they exposed, in a private secondary school in Córdoba, Argentina. We analyzed the students’ drafts and final reports from different perspectives and we investigated through a questionnaire how students value the writing task and practical classes. The gathered results showed that students understand practical classes as any other learning opportunity contributing to Biology comprehension through conceptual and procedural tools. Besides, up to a certain extent, students recognized the epistemic potential of writing. In spite of these positive results, there were not relevant changes between the drafts and the final written productions, and the reports included predominantly narrative and explicative instead of argumentative sequences.eng
dc.descriptionLa escritura constituye una herramienta esencial para el aprendizaje, sin embargo, en el marco de las prácticas en el aula, muchas veces se la utiliza solamente con el fin de acreditar los conocimientos o registrar datos. En función de esto, resultó de interés indagar el rol de la escritura en clase y la percepción de los alumnos sobre la misma. En este trabajo, se caracterizan las producciones escritas y la valoración de los estudiantes de quinto año de una escuela privada de Córdoba, Argentina, durante la realización de un trabajo práctico de laboratorio de biología. Se analizaron desde distintas perspectivas los borradores e informes finales realizados por los estudiantes y mediante un cuestionario se indagó cómo valoran los alumnos la tarea de escritura y la realización de trabajos prácticos. Se encontró que los estudiantes conciben el trabajo práctico como una instancia más de aprendizaje, que les brinda herramientas conceptuales y procedimentales que contribuyen a la comprensión de la biología y que reconocen, en cierta medida, el potencial epistémico de la escritura. A pesar de estos resultados positivos, no se observó una reestructuración relevante del escrito final a partir de los borradores y predominaron las secuencias narrativas y explicativas frente las argumentativas.spa
dc.formatapplication/pdfspa
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.relationhttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4184/3535
dc.rightsDerechos de autor 2016 Bio-grafiaspa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.sourceBio-grafía Escritos sobre la biología y su enseñanza; Vol. 8 Núm. 14 (2015): ene-jun; 117.128spa
dc.source2027-1034spa
dc.titleWHAT AND WHY DO STUDENTS WRITE IN A BIOLOGY LABORATORY PRACTICE AT SECONDARY SCHOOL?spa
dc.title¿QUÉ Y PARA QUÉ SE ESCRIBE DURANTE UN TRABAJO PRÁCTICO DE LABORATORIO DE BIOLOGÍA EN LA ESCUELA SECUNDARIA?spa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.typeInvestigaciones en enseñanza de la Biología.spa


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record