Show simple item record

dc.contributor.authorPerry, Patricia
dc.contributor.authorSamper, Carmen
dc.contributor.authorMolina, Óscar
dc.contributor.authorCamargo, Leonor
dc.coverage.spatialBogotá, Colombiaspa
dc.date.accessioned2017-12-13T19:11:55Z
dc.date.available2017-12-13T19:11:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-958-8650-71-5
dc.identifier.isbn978-958-8650-72-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/3435
dc.description.abstractThe main purpose of this book is to crystallize the methodological approach that can be used in a course on Euclidean flat geometry. Such a methodological approach is described through the type of tasks given to students, the supporting technological resources to perform those tasks, and the type of interaction between teachers and students or among students that supports the construction of knowledge in the classroom. More specifically, the crystallization is reflected in the presentation of the 46 open problems proposed, the solution of which leads to a sufficiently rich mathematical discussion to build the elements that will form the theoretical system that is being consolidated throughout the course on Flat Geometry from the academic program offered by Universidad Pedagógica Nacional for the initial training of math teachers.eng
dc.description.abstractCristalizar la aproximación metodológica que puede utilizarse en un curso de geometría plana euclidiana es el propósito principal de este libro. Tal aproximación metodológica se describe a través del tipo de tareas que se proponen a los estudiantes, el recurso tecnológico que los apoya para realizarlas y el tipo de interacción entre profesor y estudiantes o entre estos últimos, que soporta la construcción de conocimiento en el aula. Específicamente, la cristalización se refleja en la presentación de los 46 problemas abiertos que se proponen, cuya resolución propicia una discusión matemática suficientemente rica para que se construyan los elementos que conformarán el sistema teórico que se va consolidando a lo largo del curso de Geometría Plana, del programa académico que la Universidad Pedagógica Nacional ofrece para la formación inicial de profesores de matemáticas.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalspa
dc.subjectGeometría planaspa
dc.subjectFormaciónspa
dc.subjectMatemáticasspa
dc.subjectEnseñanzaspa
dc.titleGeometría plana : un espacio de aprendizaje.spa
dc.typebook
dc.subject.keywordsFlat geometryeng
dc.subject.keywordsEducationeng
dc.subject.keywordsMathematicseng
dc.subject.keywordsTeachingeng
dc.description.editorialLibros de Texto
dc.audienceComunidad Universitaria, Comunidad Educativa, Investigadoresspa
dc.relation.referencesBoero, P., Douek, N., Morselli, F. y Pedemonte, B. (2010). Argumentation and proof: A contribution to theoretical perspectives and their classroom implementation. En M. F. F. Pinto y T. F. Kawasaki (Eds.), Proceedings of the 34thConference of the Inter-national Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 1, pp. 179-205). Belo Horizonte, Brasil: PME.
dc.relation.referencesCamargo, L., Samper, C. y Perry, P. (2006). Una visión de la actividad demostrativa en geometría plana para la educación matemática con el uso de programas de geometría dinámica. Lecturas Matemáticas, 27 (especial), 371-383.
dc.relation.referencesCamargo, L., Samper, C. y Perry, P. (2007). Cabri’s role in the task of proving within the activity of building part of an axiomatic system. En D. Pitta-Pantazi y G. Philippou (Eds.), Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 571-580). Larnaca, Chipre: Departamento de Edu- cación, Universidad de Chipre. Disponible en http://funes.uniandes.edu.co/927/
dc.relation.referencesChristou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M. y Pita-Pantazi, D. (2004). Proofs through ex- ploration in dynamic geometry environments. International Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 339-352.
dc.relation.referencesDe Villiers, M. (1990). The role and function of proof in mathematics. Pythagoras, 24, 17-24.
dc.relation.referencesDreyfus, T. (1999). Why Johnny can’t prove. Educational Studies in Mathematics, 38(1-3), 85-109.
dc.relation.referencesForman, E. A. (1996). Learning mathematics as participation in classroom practice: Implications of sociocultural theory for educational reform. En L. Steffe, P. Nesher, P. Cobb, G. Goldin y B. Greer (Eds.), Theories of mathematical learning (pp. 115- 130). New Jersey, EUA: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
dc.relation.referencesFuringhetti, F. y Paola, D. (2003). To produce conjectures and to prove them within a dynamic geometry environment: A case study. En N. Pateman, B. Dougherty, J. Zil- liox (Eds.), Proceedings of the 27th International Group for the Psychology of Math- ematics Education Conference held jointly with the 25th PME-NA Conference (vol. 2,pp. 397-404). Honolulu, HI, EUA: Escuela de Educación, Universidad de Hawái.
dc.relation.referencesGodino, J. y Recio, A. M. (2001). Significados institucionales de la demostración. Impli- caciones para la educación matemática. Enseñanza de las Ciencias, 19(3), 405-414.
dc.relation.referencesHanna, G. (1995). Challenges to the importance of proof. For the Learning of Mathe- matics, 15 (3), 42-49.
dc.relation.referencesHanna, G. (2000). Proof, explanation and exploration: An overview. Educational Studies in Mathematics, 44(1), 5-23
dc.relation.referencesHersh, R. (1993). Proving is convincing and explaining. Educational Studies in Mathe- matics, 24(4), 389-399.
dc.relation.referencesLaborde, C. (2000). Dynamic geometry environments as a source of rich learning contexts for the complex activity of proving. Educational Studies in Mathematics, 44(1), 151-161.
dc.relation.referencesMariotti, M. A. (2000). Introduction to proof: The mediation of a dynamic software environment. Educational Studies in Mathematics, 44(1), 25-53.
dc.relation.referencesMariotti, M. A. (2006). Proof and proving in mathematics education. En A. Gutiérrez y P. Boero (Eds.), Handbook of research on the psychology of mathematics education (pp. 173-204). Rotterdam, Holanda: Sense Publishers.
dc.relation.referencesMariotti, M. A., Bartolini Bussi, M. G., Boero, P., Ferri, F. y Garuti, R. (1997). Approaching geometry theorems in contexts: From history and epistemology to cognition. En E. Pehkonen (Ed.), Proceedings of the 21st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 1, pp. 180-195). Lahti, Finlandia: Universidad de Helsinki.
dc.relation.referencesMolina, Ó., Samper, C., Perry, P. y Camargo, L. (2011). Actividad demostrativa: partici- par en la producción de un teorema. Revista Integración, 29(1), 73-96.
dc.relation.referencesMorselli, F. y Boero, P. (2009). Proving as a rational behaviour: Habermas’ construct of rationality as a comprehensive frame for research on the teaching and learn- ing of proof. En V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne y F. Arzarello (Eds.), Pro- ceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Lyon, Francia: Institut National de Recherche Pédagogique. Tomado de http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/cerme6/cerme6.pdf
dc.relation.referencesPerry, P., Samper, C. y Camargo, L. (2006, junio). Dos episodios que plasman rasgos de una comunidad de práctica en la que Cabri juega un papel clave. Ponencia presen- tada en III Congreso Iberoamericano de Cabri, Bogotá, Colombia. Disponible en http://funes.uniandes.edu.co/929/
dc.relation.referencesPerry, P., Molina, Ó., Camargo, L. y Samper, C. (2011). Analyzing the proving activity of a group of three students. En M. Pytlak, T. Rowland y E. Swoboda (Eds.), Proceed- ings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 151-160). Rzeszów, Polonia: Universidad de Rzeszów. Disponible en http://funes.uniandes.edu.co/2093/?
dc.relation.referencesSfard, A. (2008). Sobre las metáforas de la adquisición y de la participación para el apren- dizaje de las matemáticas. En G. Castrillón (Ed.), Aprendizaje de las matemáticas escolares desde un enfoque comunicacional (Patricia Perry y Luisa Andrade, Trs.). Santiago de Cali, Colombia: Programa Editorial Universidad del Valle.
dc.relation.referencesYackel, E. y Cobb, P. (1996). Sociomathematical norms, argumentation, and authonomy in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 458-477
dc.relation.referencesDeloustal-Jorrand, V. (2002). Implication and mathematical reasoning. En A. Cockburn y E. Nardi (Eds.), Proceedings of the 26th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 2, pp. 281-288). Norwich, Reino Unido: University of East Anglia.
dc.relation.referencesDuval, R. (1991). Structure du raisonnement deductif et apprentissage de la demons- tration. Educational Studies in Mathematics, 22(3), 233-261.
dc.relation.referencesDuval, R. (2007). Cognitive functioning and the understanding of mathematical pro- cesses of proof. En P. Boero (Ed.), Theorems in schools: From history, epistemology and cognition to classroom practice (pp. 137-161). Rotterdam, Holanda: Sense Publishers.
dc.relation.referencesHoyles, C. y Küchemann, D. (2002). Students’ understandings of logical implication. Educational Studies in Mathematics, 51(3), 193-223.
dc.relation.referencesLaudien, R. (1999). Misunderstanding of if-then as if and only if. En F. Hitt y M. San- tos (Eds.), Proceedings of the 21st Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 225- 231). Columbus, EUA: Eric Clearinghouse for Science Mathematics, and Environ- mental Education.
dc.relation.referencesYackel, E. y Cobb, P. (1996). Sociomathematical norms, argumentation, and authonomy in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 458-477
dc.relation.referencesAlfonso, H. (1997). Geometría plana y del espacio. Bogotá, Colombia: Autor.
dc.relation.referencesArnauld, A. (1683). Nouveaux Elemens de Geometrie. París, Francia. Guillaume Desprez.
dc.relation.referencesBoyer, C. (1989). History of Mathematics. New York, Estados Unidos. John Wiley & Sons, Inc.
dc.relation.referencesBirkhoff, G. (1932). A set of postulates for plane geometry, based on scale and protrac- tor. Annals of Mathematics, 33(2), 329-345. Disponible en http://www.jstor.org/ stable/1968336
dc.relation.referencesCaicedo, X. (1990). Elementos de lógica y calculabilidad. Bogotá, Colombia: una empre- sa docente.
dc.relation.referencesCampos, A. (1994). Axiomática y geometría desde Euclides hasta Hilbert y Bourbaki. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
dc.relation.referencesClairaut, A. C. (1881, trad.). Elements of Geometry (Kaines, J.,Tr.) Londrés, Inglaterra: C. Kegan Paul & Co.
dc.relation.referencesEuclides (1991, trad.). Elementos. Libros I-IV (María Luisa Puertas, Tr. con Introduc- ción de Luis Vega Reñón). Madrid, España: Gredos.
dc.relation.referencesHeidelberger, M. (1993). Empiricist Philosophy of Mathematics en Hermann von
dc.relation.referencesHelmholz and the Foundations of Nineteenth- Century Science Cahan, D. Editor. Berkley, Estados Unidos. University of California Press.
dc.relation.referencesHilbert, D. (1950, trad.). The Foundations of Geometry (Townsend, E.J, Tr.) La Salle, Illinois, Estados Unidos: The Open Court Publishing Co.
dc.relation.referencesMoise, E. (1964). Elementary geometry from an advanced standpoint. EUA: Addison – Wesley Publishing Company.
dc.relation.referencesMoise, E. y Downs, F. (1986). Geometría moderna. Traducido por: García, M. (1964). Wilmington, Estados Unidos: Addison-Wesley Iberoamericana, S.A.
dc.relation.eBookhttps://www.libreriadelau.com/bw-geometria-plana-un-espacio-de-aprendizaje-universidad-pedaggica-nacional-educacion-y-pedagogia/p
dc.type.localLibro
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/book
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record