Focused explicit written corrective feedback : improving EFL learners written production.

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Date
2024Author
Ostos Carrillo, Juan Diego
Director / Asesor / Tutor
Montaño Moreno, Johanna
Palabras claves
Retroalimentación enfocada
Retroalimentación explícita
Precisión gramatical
Retroalimentación correctiva
Aprendizaje de idiomas
Enseñanza de idiomas
Producción escrita
Keyword
Focused feedbackExplicit feedback
Grammar accuracy
Corrective feedback
Language learning
Language teaching
Written production
Metadata
Show full item recordAbstract
This study investigates the effects of Focused Explicit Written Corrective Feedback (WCF) on the written production of 10th-grade EFL students at Liceo Femenino Mercedes Nariño. Through a mixed-methods approach, the research analyzes both quantitative data from students' writing tasks and qualitative data from questionnaires and interviews. The study involved 16 students, who completed a series of writing tasks over three months. Each task received feedback focusing on specific grammatical issues such as modal verbs, quantifiers, and simple past tense. The results demonstrated a reduction in the number of grammatical errors over time, with most students showing improvement in their writing accuracy. Interviews and questionnaires revealed that WCF impacted students' self-perception and motivation towards writing in English mostly in a positive way. The study highlights the benefits of providing Focused Explicit Written Corrective Feedback, while also acknowledging the challenges some students face in fully integrating it into their learning processes.
Abstract
Este estudio investiga los efectos de la Retroalimentación Correctiva Escrita Explícita y Enfocada (WCF, por sus siglas en inglés) en la producción escrita de estudiantes de inglés de décimo grado en el Liceo Femenino Mercedes Nariño. A través de un enfoque de métodos mixtos, la investigación analiza tanto datos cuantitativos de las tareas escritas de los estudiantes como datos cualitativos de cuestionarios y entrevistas. El estudio incluyó a 16 estudiantes, quienes completaron una serie de tareas de escritura a lo largo de tres meses. Cada tarea recibió retroalimentación enfocándose en problemas gramaticales específicos como los verbos modales, cuantificadores y el tiempo pasado simple. Los resultados demostraron una reducción en la cantidad de errores gramaticales a lo largo del tiempo, con la mayoría de los estudiantes mostrando una mejora en la precisión de su escritura. Las entrevistas y cuestionarios revelaron que el WCF tuvo un impacto mayormente positivo en la autopercepción y la motivación de los estudiantes para mejorar su escritura. El estudio destaca los beneficios de proporcionar retroalimentación explícita y enfocada, al tiempo que reconoce los desafíos que algunos estudiantes enfrentan para integrar plenamente la retroalimentación en sus procesos de aprendizaje.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Programa académico
Licenciatura en Español y Lenguas Extranjeras