Nanoeducación Una manera de incorporar nanociencia y nanotecnología en las asignaturas de la educación básica en Colombia
View/ Open
xmlui.custom.rm-title
Date
2024-05-15Author
Torres Romero, Lady Johana
Metadata
Show full item recordAbstract
With the aim of remedying the lack of training scenarios in nanoscience and nanotechnology in basic education in Colombia, this book is a pioneer in the training of teachers in nanoscience and nanotechnology in our country and serves as a guide and input to start with their formation process, but above all to rethink their educational practice. Nanoeducation is presented as a scaffolding that changes our way of conceiving the relationships between the natural, the artificial and the human being, so it is a promising alternative that transforms the way of teaching and improving the teaching-learning processes in primary and secondary basic education. The content shared here merges the more formal disciplinary and pedagogical aspects, being this its greatest attribute for teacher preparation. In this sense, Nanoeducation. A way to incorporate nanoscience and nanotechnology in basic education subjects in Colombia seeks the inclusion of cutting-edge topics related to science and technology, which are no longer only a specific responsibility of teachers of basic and natural sciences, but should be an essential mission for all subjects included in the curriculum of basic education in the country, facing the contemporary challenges we face.
Abstract
Con el objetivo de subsanar la falta de escenarios de formación y capacitación en nanociencia y nanotecnología en la educación básica en Colombia, el presente libro es pionero en la formación de docentes en nanociencia y nanotecnología en nuestro país y sirve de guía e insumo para iniciar con su proceso de formación, pero sobre todo para replantear su práctica educativa. La nanoeducación se presenta como un andamiaje que cambia nuestro modo de concebir las relaciones entre lo natural, lo artificial y el ser humano, por lo que resulta ser una prometedora alternativa que transforma la manera de enseñar y mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje en la educación básica primaria y secundaria. El contenido que aquí se comparte fusiona los aspectos disciplinares y pedagógicos más formales, siendo este su mayor atributo para la formación de docentes. En este sentido, Nanoeducación. Una manera de incorporar nanociencia y nanotecnología en las asignaturas de educación básica en Colombia busca la inclusión de temáticas de vanguardia relacionadas con ciencia y tecnología, que ya no son solo una responsabilidad específica de los docentes de ciencias básicas y naturales, sino que debe ser una misión esencial para todas las asignaturas contempladas en el currículo de la educación básica en el país, de cara a los retos contemporáneos que se nos plantean.
Collections
- Libros [236]
The following license files are associated with this item: