Acercamiento conceptual de recreación y actividad física en relación con el desarrollo humano.
View/ Open
xmlui.custom.rm-title
Author
Serrano Santamaría, Lina María
Artunduaga Claros, Adrián Mauricio
García Quintero, Diana Patricia
Metadata
Show full item recordAbstract
This article is the result of an action research conducted in eight National Training Centers of the institution, whose purpose was to identify which centers provide content on physical activity and recreation, through a sample of 377 learners, to whom a survey with structured and unstructured questions was applied. Furthermore, it is important to highlight that within SENA, the academicals training in sports, recreation, and physical activity areas is relatively new, and the Physical Activity and Culture training Center offers the possibility for human talent in Bogotá to qualify and specialize their labor around the necessities of the productive and social context. the research is based on the concepts of recreation and physical Activity within the training Center, which are included cross cutting in all the programs, and it is necessary to identify the focus of these concepts and, according to the context, understand their contributions to social construction and human deve-lopment. three categories were identified for each concept (leisure, time, entertainment, education-learning; movement, energy expenditure, musculoskeletal), which allow for discussion of the entire research process, reflecting the contextualization of training at the national level in the involved training centers. As a conclusion, these findings show that the relationship with physical activity and its multiple advancements contribute to human conditions for the prevention of chronic non-transmissible diseases, with reference to theories and training processes in SENA in relation to the field.
Abstract
Este artículo es el resultado de una investigación-acción realizada en ocho Centros de Formación a nivel Nacional de la institución, el cual tuvo como propósito identificar qué centros imparten contenidos de actividad física y recreación, mediante una muestra que corresponde a 377 aprendices, a quienes se les aplicó una encuesta con preguntas estructuradas y no estructuradas. Así mismo, es importante resaltar que, en el SENA, la formación en el sector deporte, recreación y actividad física es relativamente nueva y el Centro de Formación en Actividad Física y Cultura viene dando la posibilidad para que el talento humano en Bogotá cualifique y tecnifique su labor alrededor de las necesidades de este contexto productivo y social. La investigación se apoya en los conceptos de recreación y actividad física del Centro de Formación, dándose transversalmente en todos los programas, y se hace necesario identificar hacia qué escenario van enfocados, y, según el contexto, cuáles serían sus aportes a la construcción social y al desarrollo humano. Para cada concepto se detectaron tres categorías (tiempo libre, entretenimiento, educación-aprendizaje; movimiento, gasto energético, musculo esquelético), las cuales permiten discutir todo el proceso investigativo, dejando plasmada la contextualización de la formación a nivel nacional en los Centros de Formación involucrados. Estas arrojan como conclusión, que la relación con la actividad física y sus múltiples avances hacen un aporte a las condiciones humanas para la prevención de enfermedades crónicas no transmisibles, teniendo la referencia de los teóricos y los procesos formativos en el SENA en relación con el área.
Editorial
Editorial Universidad Pedagógica Nacional
Fuente
Collections
- Lúdica Pedagógica [457]