Memoria y trayectoria de la escuela maternal: Apuestas y aportes a la reflexión sobre educación inicial

View/ Open
xmlui.custom.rm-title
Date
2024-04-15Author
Gil Cardona, Mónica
Hurtado Cruz, Deisy Anamad
López Campo, Natalia Marcela
Silva Valencia, Yesika Juliana
Keyword
Educación inicialEscuela Maternal
Prácticas de enseñanza
Pedagogía infantil
Initial education
Kindergarten school
Teaching practices
Children pedagogy
Metadata
Show full item recordAbstract
The purpose of this book is to present the stakes and reflections of early education practices throughout the 18-year trajectory of the Escuela Maternal, institution of the Universidad Pedagogica Nacional, to recognize and understand the knowledge and experiences that are built and reconstructed in the pedagogical exercise of teachers and the experience of children and their families in this educational context. For this reason, throughout the book, the authors ask themselves about the meaning of early childhood education and the main actions of children from zero to five years of age, with a view to the manifestation of their languages and their closeness to the educational principles of the school. This work is configured as a starting point to make the trajectory visible and to outline possible paths for early education.
Abstract
Este libro tiene como propósito presentar las apuestas y reflexiones de las prácticas de educación inicial a lo largo de los 18 años de trayectoria de la Escuela Maternal de la Universidad Pedagógica Nacional. De manera que se reconozcan y comprendan los saberes y las experiencias que se construyen y reconstruyen en el ejercicio pedagógico de las maestras y la vivencia de los niños, las niñas y sus familias en este contexto educativo. Para ello, a lo largo de la obra, sus autoras se preguntan por lo que significa la educación de la primera infancia y las principales actuaciones de los niños de cero a cinco años, de cara a la manifestación de sus lenguajes y la cercanía con los principios educativos de la escuela. Esta obra se configura como punto de partida para visibilizar la trayectoria y trazar caminos posibles para la educación inicial.
Collections
- Libros [259]
The following license files are associated with this item: