De proyecto de vida a sentidos de vida : una propuesta pedagógica para la consolidación de la cultura inclusiva de los jóvenes del municipio de Sopó, Cundinamarca.
xmlui.custom.rm-title
Date
2022Author
Muñoz González, David Camilo
Piracoca Moreno, Diana Carolina
Director / Asesor / Tutor
Parra Gómez, Mary Luz
Metadata
Show full item recordAbstract
La investigación contribuyó al reconocimiento de los intereses de las juventudes del
municipio de Sopó – Cundinamarca, Colombia para promover espacios de participación que
fortalecieron la consolidación de la cultura inclusiva, reconociendo a los jóvenes desde una
mirada interseccional que permitiera ver a los sujetos más allá de la discapacidad, se realizó a
través de la construcción de los Sentidos de Vida como un eje conceptual para la
transformación del término de proyecto de vida.
Partiendo del reconocimiento de las diferencias como eje central para el
fortalecimiento de las subjetividades, factor esencial para la consolidación de espacios
educativos libres de exclusión, violencia e inequidad.
Abstract
The investigation contributed to the recognition of the interests of the youth of the
municipality of Sopó - Cundinamarca, Colombia to promote participation spaces that
strengthened the consolidation of the inclusive culture, recognizing young people from a
intersectional look that would allow to see the subjects beyond the disability, was carried out through
through the construction of the Senses of Life as a conceptual axis for the
transformation of the term of life project.
Based on the recognition of differences as the central axis for the
strengthening of subjectivities, an essential factor for the consolidation of spaces
education free of exclusion, violence and inequity, bearing in mind the reality they inhabit
students and in tune with their origin, the territory and contexts they inhabit, their
corporealities and contexts as aspects traversed by structural categories not
resolved: socioeconomic class, gender, ethnicity, sexual orientation and
disability, which if not resolved will continue to widen the gaps in poverty, exclusion and
inequality.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Programa académico
Licenciatura en Educación Especial