Perceptions of EFL teachers on how to teach english in a public school during the quarantine for Covid 19.
xmlui.custom.rm-title
Date
2021Author
García Roa, Ximena Camila
Director / Asesor / Tutor
Núñez Camacho, Vladimir Alfonso
Palabras claves
Percepción
Constructivismo
Educación presencial
Aprendizaje autónomo
Enseñanza asistida por celular
Enseñanza y aprendizaje virtual
Keyword
PerceptionConstructivism
Remote education
Virtual teaching and learning
Autonomous learning
Face to face education
Mobile Assisted Language Learning
Metadata
Show full item recordAbstract
Esta tesis de maestría, reporta un proyecto de investigación cualitativa guiado por una indagación narrativa, cuyo objetivo fue analizar las percepciones de cinco docentes de Inglés como Lengua Extranjera del Colegio República de China, en el noroccidente de Bogotá, en la Localidad de Engativá, acerca de la enseñanza y el aprendizaje de inglés en un colegio distrital en Bogotá, Colombia, durante el confinamiento por Covid-19.
El análisis de los datos mostró que los procesos de enseñanza de inglés como lengua extranjera han sido impactados negativamente por un número de factores que han reconfigurado la forma en la que los docentes perciben su práctica. Algunos de esos factores son la falta de empleo de los padres de familia, falta de recursos para financiar materiales de uso académico, falta de acceso a Internet, los cuales influyeron en la participación de los estudiantes y sus acudientes en la estrategia “Aprendiendo en Casa”, establecida por la Secretaría de Educación de Bogotá. Adicionalmente, la pérdida de vidas humanas y el confinamiento impactaron el estado físico, mental y sicológico de la población en general, y más específicamente los estudiantes y docentes del Colegio República de China.
Finalmente, se concluye que en el momento presente el papel de docentes y otros miembros de la comunidad académica está cambiando. Además, la educación en Colombia presenta grandes retos. Adicionalmente, los procesos académicos en general y en particular la enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera se están reconfigurando.
Abstract
This master thesis reports a qualitative research project guided by an inquiry, with the objective of analyzing the perceptions of EFL teachers on English teaching and learning in a public school in Bogotá during the quarantine for the Covid-19.
This research project was developed with 5 participants of Colegio República de China, in the northwest District of Engativá in Bogotá, Colombia. The 5 participants are teachers with more than 15 years of experience in EFL teaching.
Data were collected from questionnaires. The analysis of data showed that the processes of EFL teaching, according to the voices of the participants, have been impacted by a number of facts that have influenced the way in which those teachers perceive their experience of teaching the English language during the lockdown for the Covid-19. For instance, parents’ lack of employment, connectivity and resources have influenced students’ participation in the strategy “Learning at Home”. Moreover, human losses and confinement influenced the physical, mental and psychological state of the population in general and more specifically, of EFL students and teachers at Colegio República de China.
Finally, it is concluded that at the present, the role of teachers and other members of the academic community is changing and needs to change. Moreover, education in Colombia brings enormous challenges. In addition, academic processes in general, and particularly in EFL teaching are being reshaped and also the way in which the participants see their practicum and in the use of technological tools.
Editorial
Universidad Pedagógica Nacional
Programa académico
Maestría en Enseñanza de Lenguas Extranjeras con énfasis en Inglés/Francés