Show simple item record

dc.creatorMoreno Pineda, Víctor Alfonso
dc.creatorSilgado Ramos, Alex
dc.creatorPérez Córdoba, Alder Luis
dc.date2020-02-17
dc.date.accessioned2021-08-02T16:42:24Z
dc.date.available2021-08-02T16:42:24Z
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/9329
dc.identifier10.17227/folios.52-9329
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/14249
dc.descriptionThis research article presents the analysis of the linguistic resources, the discursive, and the rhetorical strategies present in the lyrics of Calle 13 in order to locate them within the tradition of the Latin American social song. For this, it is circumscribed to the discursive historical perspective, a theoretical-methodological approach which belongs to the multidisciplinary current of the CDA (Wodak, 2003; 2011). Following García Canclini (1977, 1990), the concept of Latin American social song is defined as a popular art form that belongs to Calle 13’s musical and lyrical proposal. The corpus of analysis consists of nine songs from this band, taken from its albums and collaborations. The work proposes categories of analysis like: semantic macrostructures, intertextuality and interdiscursivity, rhetorical figures and topoi. At the end, the researchers concluded thatCalle 13 participates in the Latin American social song, while its lyrics constitute a further possibility of exaltation of Latin American itself and of the appropriation of national and local cultural values. It is also a voice of resistance, denunciation, and anti-imperialist struggle.en-US
dc.descriptionEste artículo de investigación presenta el análisis de los recursos lingüísticos, las estrategias discursivas y retóricas presentes en las letras del grupo musical Calle 13, con el fin de ubicarlas dentro de la tradición de la canción social latinoamericana. Para ello, se circunscribe a la perspectiva histórica discursiva, enfoque teórico metodológico que pertenece a la corriente multidisciplinar del ACD (Wodak, 2003; 2011). Partiendo de García Canclini (1977; 1990), se define el concepto de canción social latinoamericana como una forma de arte popular, al que pertenece la propuesta lírico-musical de Calle 13. El corpus analizado está constituido por nueve canciones de la banda, tomadas de sus álbumes y colaboraciones. El trabajo plantea como categorías de análisis las macroestructuras semánticas, la intertextualidad e interdiscursividad, las figuras retóricas y los topoi. Al final se concluye que Calle 13 participa de la canción social latinoamericana en la medida en que sus letras constituyen una posibilidad más de exaltación de lo latinoamericano y de apropiación de los valores culturales nacionales y locales; además de una voz de resistencia, de denuncia y de lucha antiimperialista.es-ES
dc.descriptionEste artigo de pesquisa apresenta a análise dos recursos linguísticos, as estratégias discursivas e retóricas presentes nas letras do grupo musical Calle 13, para colocá-las dentro da tradição da canção social latino-americana. Para isso, enquadramo-nos na perspectiva histórica discursiva, uma abordagem teórica metodológica, que pertence à corrente multidisciplinar da ACD (Wodak, 2003, 2011). De acordo com García Canclini (1977, 1990), o conceito de canção social latinoamericana é definido como uma forma de arte popular, à qual pertence a proposta lírica musical de Calle 13. O corpus analisado consiste em nove músicas da Calle 13 tiradas de seus álbuns e colaborações. O trabalho propõe como categorias de análise as macroestruturas semânticas, a intertextualidade e a interdiscursividade, as figuras retóricas e os topoi. Nofinal, conclui-se que a Calle 13 participa da música social latino-americana, pois suas letras constituem outra possibilidade de exaltação da América Latina e apropriação de valores culturais nacionais e locais; além de uma voz de resistência, denúncia e luta anti-imperialista.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionales-ES
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/9329/8238
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/9329/9449
dc.rightsDerechos de autor 2020 Folioses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceFolios; No. 52 (2020): jul-dicen-US
dc.sourceFolios; Núm. 52 (2020): jul-dices-ES
dc.sourceFolios; No. 52 (2020): jul-dicfr-CA
dc.sourceFolios; n. 52 (2020): jul-dicpt-BR
dc.source0120-2146
dc.source2462-8417
dc.subjectCalle 13spa
dc.subjectCanción social latinoamericanaspa
dc.subjectPerspectiva histórica discursivaspa
dc.subjectMacroestructuras semánticasspa
dc.subjectIntertextualidadspa
dc.subjectInterdiscursividadspa
dc.titleLa canción social latinoamericana en Calle 13. Un estudio desde la perspectiva histórica discursiva.spa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.keywordsLatin american social songeng
dc.subject.keywordsDiscursive historical perspectiveeng
dc.subject.keywordsSemantic macrostructureseng
dc.subject.keywordsIntertextualityeng
dc.subject.keywordsInterdiscursivityeng
dc.subject.keywordsCanção social latino - americanapor
dc.subject.keywordsPerspectiva discursiva históricapor
dc.subject.keywordsMa-croestruturas semânticaspor
dc.subject.keywordsIntertextualidadepor
dc.subject.keywordsInterdiscursividadepor
dc.subject.keywordsCalle 13eng
dc.subject.keywordsCalle 13por
dc.title.translatedThe Latin American social song on Calle 13. A study from the discursive historical perspective.eng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Revista Folios [578]
    Publica artículos originales producto de investigaciones sobre temas relevantes a su espectro temático.

Show simple item record