Show simple item record

dc.creatorPeña Bohórquez, Alex Ferney
dc.creatorCarrión Pérez, Diana Catalina
dc.date2020-12-17
dc.date.accessioned2021-08-02T16:40:15Z
dc.date.available2021-08-02T16:40:15Z
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PPDQ/article/view/12815
dc.identifier10.17227/PPDQ.2020.num61.12815
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/14077
dc.descriptionThis article summarizes the work of pedagogical and didactic practice II at the Maria Montessori District Superior Normal School (ENSMM) implementing the ctsa approach (Science, Technology, Society and Environment) to relate the content “functional groups” of organic chemistry with the school garden A proposal was designed from the ctsa approach to analyze what is the active principle of medicinal plants grown in the school garden and compare it with the medicines produced by the industry to relieve pain, with the aim of addressing organic chemistry contents from real situations for the student; Among the most relevant results, it is observed that students recognize the school garden as a study center and that when using a ctsa approach in the didactic proposal, it relates the contents of organic chemistry with the analysis of the medicinal plants of the school garden, where activities allow awareness of the use of medicines and the possibility of using natural medicinesThis article summarizes the work of pedagogical and didactic practice II at the Maria Montessori District Superior Normal School (ENSMM) implementing the CTSAapproach (Science, Technology, Society and Environment) to relate the content“functional groups” of organic chemistry with the school garden A proposal was designed from the CTSA approach to analyze what is the active principle of medicinal plants grown inthe school garden and compare it with the medicines produced by the industry to relieve pain, with the aim of addressing organic chemistry contents from real situations for the student; Among the most relevant results, it isobserved that students recognize the school garden as a study center and that when using a CTSA approach in the didactic proposal, it relates the contents of organic chemistry withthe analysis of the medicinal plants of the school garden, where activities allow awareness of the use of medicines and the possibility of using natural medicines. en-US
dc.descriptionEl presente artículo resume el trabajo de práctica pedagógica y didáctica II en la Escuela Normal Superior Distrital María Montessori (ENSMM) implementando el enfoque CTSA (ciencia, tecnología, sociedad y ambiente) para relacionar el contenido “grupos funcionales” de la química orgánica con la huerta escolar. Se diseñó una propuesta desde el enfoque CTSA para analizar cuál es el principio activo de las plantas medicinales cultivadas en el huerto escolar y compararlo con los medicamentos producidos por laindustria para aliviar el dolor, con el objetivo de abordar contenidos de química orgánica desde situaciones reales para el educando. Dentro de los resultados más relevantes se observa que los estudiantes reconocen la huerta escolar como centro de estudio y que al emplear un enfoque CTSA en la propuesta didáctica relacionan los contenidos de química orgánica con el análisis de las plantas medicinales de la huerta escolar, donde las actividades permiten concientizar el uso de los medicamentos y la posibilidad de emplear medicinas naturales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionales-ES
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PPDQ/article/view/12815/9111
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceP.P.D.Q. Boletín; Núm. 61 (2020)es-ES
dc.source0122-7866
dc.titleHow to approach organic chemistry content in the school garden? Proposal focused on CTSAspa
dc.title¿Cómo abordar contenidos de química orgánica desde la huerta escolar? Propuesta enfocada en CTSAspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • PPDQ Boletín [123]
    Promoción y formación del espíritu investigativo, así como a la divulgación de los productos del ejercicio de acción-reflexión de la Práctica Pedagógica y Didáctica llevada a cabo en las Instituciones donde realizan la Práctica Pedagógica los profesores en formación.

Show simple item record