Show simple item record

dc.creatorNasif Contreras, Yamal Esteban
dc.date2020-05-28
dc.date.accessioned2021-08-02T16:34:24Z
dc.date.available2021-08-02T16:34:24Z
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/10620
dc.identifier10.17227/pys.num53-10620
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/13948
dc.descriptionThis article is the result of the research titled “Aesthetic experience in interactive music education: a look from the school”. It states that it is necessary for music education practices to be updated and modified, in accordance with current social and technological conditions. The text presents five experiences of music education with digital media in four public schools in Bogotá. Based on data from ethnographic observation in the field, from the analysis of virtual repositories of these experiences and from theoretical information on the subject, the researcher proposes an interactive musical education, based on the ideas of Silva (2005), on interactive education and Aparici and Silva (2012), on the pedagogy of interactivity. To overcome technological determinism, Dewey’s (2008) approaches on aesthetic experience were adopted. Among the main findings are that an intercultural music education has been required in Colombia, that digital media can facilitate changes in educational practices if they are not thought of in a merely instrumental way, and that interactivity and aesthetic experience arise in musical education when it goes beyond the mere development of musical technical skills.en-US
dc.descriptionEste artículo es resultado de la investigación titulada “Experiencia estética en la educación musical interactiva: una mirada desde la escuela”. Plantea que es necesario que se actualicen y modifiquen las prácticas de educación musical, de acuerdo con las condiciones sociales y tecnológicas actuales. En el texto se presentan cinco experiencias de educación musical con medios digitales en cuatro colegios públicos de Bogotá. A partir de los datos de la observación etnográfica en campo, del análisis de repositorios virtuales de estas experiencias y de la información teórica sobre el tema, el investigador propone una educación musical interactiva, basado en las ideas de Silva (2005), sobre la educación interactiva y de Aparici y Silva (2012), sobre la pedagogía de la interactividad. Para superar el determinismo tecnológico, se adoptaron los planteamientos de Dewey (2008) sobre la experiencia estética. Entre los principales hallazgos se encuentra que en Colombia ha hecho falta una educación musical intercultural, que los medios digitales pueden facilitar los cambios en las prácticas educativas si no se piensan de una forma meramente instrumental y que la interactividad y la experiencia estética surgen en la educación musical cuando se va más allá del mero desarrollo de destrezas técnicas musicales.es-ES
dc.descriptionEste artigo é o resultado da pesquisa intitulada “Experiência estética na educação musical interativa: um olhar da escola”. Afirma que é necessário atualizar e modificar as práticas de educação musical, de acordo com as condições sociais e tecnológicas atuais. O texto apresenta cinco experiências de educação musical com mídia digital em quatro escolas públicas de Bogotá. Utilizando dados da observação etnográfica em campo, da análise de repositórios virtuais dessas experiências e de informações teóricas sobre o assunto, o pesquisador propõe uma educação musical interativa, baseada nas idéias de Silva (2005), sobre educação interativo e Aparici e Silva (2012), sobre a pedagogia da interatividade. Para superar o determinismo tecnológico, foram adotadas as abordagens de Dewey (2008) da experiência estética. Entre as principais conclusões, está sendo exigida uma educação musical intercultural na Colômbia, que a mídia digital possa facilitar mudanças nas práticas educacionais se não forem pensadas de maneira meramente instrumental, e que a interatividade e a experiência estética surjam na educação. musical quando vai além do mero desenvolvimento de habilidades técnicas musicais.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/10620/8215
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/10620/9411
dc.rightsDerechos de autor 2020 Pedagogía y Sabereses-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourcePedagogía y Saberes; No. 53 (2020): jul-dicen-US
dc.sourcePedagogía y Saberes; Núm. 53 (2020): jul-dices-ES
dc.sourcePedagogía y Saberes; n. 53 (2020): jul-dicpt-BR
dc.source2500-6436
dc.source0121-2494
dc.subjectEducación musicalspa
dc.subjectMedios audiovisualesspa
dc.subjectHistoria de la educaciónspa
dc.subjectColonialismospa
dc.titleInteractive Music Education: from Enculturation to Interculturality.spa
dc.titleEducación musical interactiva: desde la enculturación hacía la interculturalidad.spa
dc.titleEducação musical interativa: da enculturação à interculturalidade.spa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.keywordsMusical educationeng
dc.subject.keywordsAudiovisual mediaeng
dc.subject.keywordsHistory of educationeng
dc.subject.keywordsColonialismeng
dc.subject.keywordsEducação musicaleng
dc.subject.keywordsMeios audiovisuaiseng
dc.subject.keywordsHistória da educaçãoeng
dc.subject.keywordsColonialismoeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Pedagogía y Saberes [688]
    Discusión y difusión de estudios y reflexiones sobre la pedagogía y su relación con otros saberes y disciplinas como la didáctica y las ciencias de la educación

Show simple item record