Show simple item record

dc.creatorPadierna Cardona, Juan Carlos
dc.creatorBenjumea Pérez, Margarita
dc.creatorUrrego, León
dc.date2018-12-05
dc.date.accessioned2021-08-02T16:27:18Z
dc.date.available2021-08-02T16:27:18Z
dc.identifierhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/9446
dc.identifier10.17227/ludica.num27-9446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12209/13680
dc.descriptionWe present a review of research on the permanent formation of the university professor in different fields of knowledge with the purpose of identifying contents and methodologies developed by Higher Education Institutions to qualify the professional role of their teaching staff. As a methodological route, a documentary review was carried out in which 53 sources of scientific journals were analyzed, mostly obtained from the Dialnet, Ebsco and Scopus databases in the period 1989 to 2014, using key words such as: permanent formation, professional development and university teaching staff. It was revealed that some studies are interested in developing processes in pedagogy, didactics, psychopedagogy, curriculum, curricular management and research; While others, focus on identifying actions of teachers to address their self-training interests. Likewise, possible lines of intervention were identified from the themes and conditions under which universities could take on the training required by their teachers based on their status as a novel, expert or tutor.  en-US
dc.descriptionSe presenta una revisión de investigaciones sobre la formación permanente del profesor universitario en diferentes campos de conocimiento con el propósito de identificar contenidos y metodologías desarrolladas por Instituciones de Educación Superior para cualificar el rol profesional de su profesorado. La ruta metodológica desarrolló una revisión documental, se analizaron 53 fuentes de revistas científicas, en su mayoría, obtenidas de las bases de datos Dialnet, Ebsco y Scopus en el periodo 1989 a 2014 usando palabras clave como: formación permanente, desarrollo profesional y profesorado universitario. Se develó que algunos estudios se interesan por desarrollar procesos en pedagogía, didáctica, psicopedagogía, currículo, gestión curricular e investigación; en tanto otros, se centran en identificar acciones de los profesores para atender sus intereses de autoformación. Asimismo, se identificaron posibles líneas de intervención desde temáticas y condiciones bajo las cuales las universidades, se podrían ocupar de la formación que requieren sus profesores con base en su condición de novel, experto o tutor.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionales-ES
dc.relationhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/9446/7079
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceLúdica Pedagógica; Vol. 1 No. 27 (2018): ene-jun. Revista Lúdica Pedagógicaen-US
dc.sourceLúdica Pedagógica; Vol. 1 Núm. 27 (2018): ene-jun. Revista Lúdica Pedagógicaes-ES
dc.sourceLúdica Pedagógica; v. 1 n. 27 (2018): ene-jun. Revista Lúdica Pedagógicapt-BR
dc.source2462-845X
dc.source0121-4128
dc.subjectEducación físicaspa
dc.subjectFormación permanentespa
dc.subjectProfesor universitariospa
dc.subjectDesarrollo profesoralspa
dc.subjectCurrículospa
dc.titlePermanent formation of university professor in Iberoamerica : a critical reviewspa
dc.titleLa formación permanente del profesor universitario en Iberoamérica : una revisión crítica.spa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.keywordsPhysical educationeng
dc.subject.keywordsOngoing trainingeng
dc.subject.keywordsUniversity professoreng
dc.subject.keywordsTeacher developmenteng
dc.subject.keywordsCurriculumeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Lúdica Pedagógica [438]
    Producción investigativa relacionada con la educación, la pedagogía, la investigación y la ciencia en los campos de la educación física, la recreación, el deporte y afines.

Show simple item record